Säkerhetsinstallatören 1
NYHETER | I CORONATIDER Digitalisering blev coron
alösning för Copiax security school Copiax hade börjat titta på digitala lösningar för sina utbildningar. Då kom corona – och tvingade företaget in i förändringen. – Det blev en påskyndning av vad vi planerade att göra, säger Lina Jelbring, marknadschef hos Copiax. Text: Linus Dahlbäck ningar per termin. En siffra som i våras stannade på 23, då många fysiska utbildningar fick ställas in. – Det hade känts konstigt att genomföra fysiska kurser, det hade inte varit försvarbart. I vissa fall har leverantörer velat komma ut och undervisa, där har vi fått bromsa lite. EN GYLLENE MEDELVÄG Framåt tror Lina Jelbring och Copiax att en gyllene medelväg är rätt att gå. – Vi planerar att fortsätta med det Nog för att det känns som att vi har levt med coronavirusets effekter i flera år. Men när det här trycks är det faktiskt bara ungefär sju månader sedan folkhälsomyndigheten började implementera restriktioner och rekommendationer för att minska smittspridningen. Redan då insåg Lina Jelbring och de andra på företaget att utbildningarna på Copiax security school var i fara. – Vi förstod att viruset inte var något som skulle vara över i en handvändning, säger hon. ”VI BLEV TEKNISKA EXPERTER PÅ VÄLDIGT KORT TID” De hade redan tidigare pratat om att göra om vissa av utbildningarna så att de skulle genomföras digitalt i stället för fysiskt. – När viruset kom höll vi på att utvärdera olika digitala verktyg och fick då ta ett snabbt beslut om vilket vi skulle satsa på. Det fick bli en snabb lansering. Vi hade inte tänkt svänga runt helt och hållet utan hade tänkt att successivt tillgodose både fysiska och digitala utbildningar. Man kan säga att vi blev tekniska experter på väldigt kort tid. Företagets eventansvarige Natalie Rindevall fick jobba hårt för att göra om utbildningarna från fysiska till digitala. digitala och se hur vi kan göra processen ännu bättre. Digitalt är här för att stanna oavsett om samhället öppnar upp, men fysiska utbildningar behövs också. Vi ser både potential och en viss tillförsikt Lina Jelbring är marknadschef hos Copiax. Lina Jelbring berättar att leverantörerna också varit väldigt hjälpsamma. – Vi har många leverantörer som vi kanske inte hade pratat med tidigare men har fått ett fint gehör från dem. Det blev förstås en stor omställning för dem där vi vägledde med verktyg och vägledning. Vi är ju en samlingsplats och det är leverantörerna som står för innehållet. LÄNGRE RÄCKVIDD DIGITALT Något positivt kanske ändå coronaviruset förde med sig: – Det var kanske bra att förändringen behövde hända så snabbt, ibland får man en välbehövlig push. Räckvidden är högre digitalt, då kan vi nå företag i både Ystad och Kiruna samtidigt. Men det är ju så att vissa saker fungerar väldigt bra digitalt och vissa sämre. Vad har fungerat sämre? – Praktiska utbildningar där man ska klämma och känna på produkten för att få en känsla är väldigt svår att få fram digitalt. Ett vanligt år genomför Copiax security school drygt 50 utbild”Eleven ska inte sitta med tio frågor utan att kunna ställa dem” när det kommer till digitala lösningar. Lina Jelbring poängterar att hon inte tror på en lösning där utbildaren bara visar upp ett gäng förinspelade filmer för eleverna utan någon dialog. – Det ska finnas möjlighet att ställa frågor genom någon sorts livesändning. Efteråt ska inte eleven sitta med tio frågor utan att kunna ställa dem. För att försöka ta itu med problemet om praktiska utbildningar på distans testar Copiax även här en sorts medelväg. – Nu håller vi på med en e-cylinderdag som vi ser som ett test om det går att köra en kombination av inspelade filmer och liveevenemang. Med inspelade filmer kan det bli enklare att gå nära och visa en ny produkt, samtidigt finns Copiax tillsammans med leverantörer närvarande för att svara på frågor, säger hon. SÄKERHETSINSTALLATÖREN 3-2020 31