Aktuella Byggen 1
AKTUELLT Veidekke tecknar avtal med Region Stockh
olm Text: Peter Höök Veidekke har tecknat avtal med Region Stockholm förvaltning för utbyggd tunnelbana och Atrium Ljungberg för att bygga grunden till Sickla stationshus. Projektet är en utförandeentreprenad på cirka 170 miljoner kronor och arbetet startade i mars 2020. I projektet ingår grundläggning och del av stommen för nya byggnaden Sickla stationshus. Projektet innefattar även del av rulltrappsschakt och biljetthall för nya tunnelbanans station Sickla, som ska bli en ny viktig knutpunkt för kollektivtrafiken för byten mellan tunnelbana, Tvärbanan, Saltsjöbanan och bussar. Kontraktet är upphandlat av Region Stockholm men har överlåtits till Atrium Ljungberg som uppför Sickla stationshus. Veidekkes del av projektet beräknas pågå 2020–2022. – Vi är oerhört glada att få ytterligare ett projekt åt Atrium Ljungberg och Region Stockholm. Jag är säker på att våra goda relationer, som vi etablerat i tidigare projekt, tillsammans med vår starka expertis inom komplexa byggnationer, kommer bidra till ett lyckat projekt, säger Marcus Andersson, regionchef på Veidekke Anläggning Öst. Sickla biljetthall. Bild: Region Stockholm/Sweco Vinnare utsedd i arkitekttävling om ny bro i Malmö Text: Peter Höök Kjellander Sjöberg har tillsammans med Londonbaserade broingenjören Ian Firth och Sweco Civil vunnit tävlingen om en ny bro i Malmö. Bron som kommer att byggas i Varvsstaden blir en ny mötesplats vid vattnet och skapar ett nytt rörelsestråk mellan stadens äldre stadsdelar och Västra hamnen. Kockums gamla varvsindustri är en stark referens för form och material. Farkosternas strömlinjeformade konstruktion återkommer i brons form med en mjuk utåtbuktning och den byggs i tegel, metall och trä som var vanligt förekommande material i industrin. Bron är gestaltad för att vara hållbar och kräva minimalt med underhåll. Den förblir ett vackert objekt som också fyller sin funktion, knyter samman stadsrummen och ger möjlighet att transportera sig i olika hastighet över vattnet. – Broar är på många sätt spännande objekt och det ligger något mytiskt över att förbinda två sidor. Bron till Varvsstaden är en ny viktig förbindelse i Malmö och vi har valt att ge den en gestaltning som har kopplingar till det försvunna varvet. Farkosternas former och material har inspirerat oss till vackert krökta ytor och beläggningar i olika material. Bron ska samtidigt vara ett komplett stycke ingenjörskonst och tillsammans med den erkände broingenjören Ian Firth är resultatet en konstruktionseffektiv och smart design. Sweco Civil har stöttat arbetet med teknisk rådgivning och ekonomiska överslag, berättar Johan Pitura, arkitekt på Kjellander Sjöberg. Från Varvsstadens håll är man mycket nöjda med det 16 AKTUELLA BYGGEN NR3 • 2020 Västra hamnen i Malmö får ny broförbindelse. Bild: Kjellander Sjöberg vinnande bidraget. Hanne Birk, utvecklingschef i Varvsstaden betonar betydelsen av en bro som bokstavligt talat förbinder människor men som också binder samman historien med framtiden. – Det vinnande bidraget har en stark förankring i den här platsen. Genom att arbeta med både färg form och känsla har man med bidraget skapat en bro som med sitt utseende och funktion blir något mer än bara en bro.