Aktuella Byggen 1
HANGAR 5 Hela området kommer att förvandlas från
industriområde till en modern stadsmiljö. Byggnaderna med de gröna taken är Hangar 5. egen logistikorganisation som sköter allt med lossningsytor, byggkranar med mera. Det är en väldig apparat runt ett så stort projekt. – Också grundläggningsarbetet var en stor utmaning för oss, menar Harald Stjernström. När vi byggde garaget var vi tvungna att ta hänsyn till tvärbanan. Markförhållandena var också problematiska, lös lera som ”majonnäs” och mycket berg där ”dåligt” berg dominerade. Se till att allt blir byggbart – Det var en mycket tight uppstart för Hangar 5-projektet. Vi drog igång produktionen av bygget inom ett år från första planering. Under resans gång lyckades vi få in både hotell och kontor. Det är inte vanligt att det går så snabbt. Vi har haft ett nära samarbete och en bra dialog med arkitekterna och konsulterna. Vårt ansvar på NCC har varit att se till att idéer och planer blir byggbara. Ekonomin i projektet måste vara under kontroll och färdigställandet ska ju ske i tid. Harald Stjernström vill särskilt framhålla fastigheternas gynnsamma läge med tvärbanans hållplats precis utanför entrén och flygplatsen inom gångavstånd. Ett så stadsnära läge med rimliga hyresnivåer är attraktivt. Han ser inga risker på lång sikt med Bromma flygfält vars tillstånd går ut 2038. Är flygplatsen kvar efter det, så är det bara bra. Skulle den försvinna och det byggs bostäder är det också gynnsamt för oss. Skiftande fasaduttryck Arkitektfirman Bau skriver att de enskilda huskropparna i Hangar 5 tillsammans bildar delar i en ny stad, med öppna entrévåningar till service och handel och tydliga entréer till olika funktioner. Den enskilda byggnaden har en egen identitet för orienterbarhet och för att ge tillhörighet. Kontorshusen ska i sina fasader andas allvar, med hög kvalité i material och arkitektonisk omsorg i detaljutförande, med en elegant representativitet. Varje byggnads gestaltning domineras av materialen – var för sig utförda i glas, mörkt tegel och värmebehandlat trä, slipad betong AKTUELLA BYGGEN NR 3 • 2020 57