Nordens Tidning 1
NORDISKA NyHETER SKOLOR & BIBLIOTEK Skolan – en g
rund för inkludering av nyanlända barn och unga Mellan åren 2011–2016 har närmare 200 000 barn och unga kommit som asylsökande till de nordiska länderna, ensamma eller med sin familj. Den viktigaste arenan för inkludering och integration av nyanlända barn och unga är skolan. vi vet genom forskning att en genomgången grundskola är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn mot en rad framtida sociala problem oavsett familjens socioekonomiska bakgrund. idag står även många unga i norden utan fullföljd gymnasie- och yrkesutbildning. För dem är utsikterna till arbete avsevärt försämrade, och risken större att hamna i utanförskap. För att nyanlända barn och unga ska få samma möjligheter som sina jämnåriga kamrater till att i framtiden kunna etablera sig på arbetsmarknaden, få en stabil inkomst och aktivt kunna delta i samhällslivet finns det all anledning till kraftsamling och att ta del av kunskap från forskning och praktiska erfarenhet om hur vi kan skapa goda förutsättningar för lärande och inkludering i skolan. i skriften Skolan – en grund för lyckad inkludering, har forskare och praktiker med lång erfarenhet och kunskap på området intervjuats om vad som är viktigt att göra. det finns även en beskrivning av ländernas organisering av insatser i utbildningssystemet för nyanlända barn. Beställ hem skriften gratis eller ladda ner den från nordens välfärdscenters hemsida http://nordicwelfare.org/sv/publications/Skolan-en-grund-for-lyckadinkludering--nyanlanda-barn-och-unga-i-norden/ anna gärdegård prOJekTledare För prOJekTeT nyanlända Barn Och unga i nOrden, nOrdenS välFärdScenTer Här kan du se UR Samtidens inspelning från vårt seminarium den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Programmen kommer att sändas i Kunskapskanalen under vecka 8. http://nordicwelfare.org/sv/integrationnorden/ News/Se-inspelningen-fran-Nordens-nyanlandabarn-och-unga/