Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping PÅ KROGEN
Nöjesnytt Jönköping MÅNADENS PROFIL
MÅNADENS PROFIL JESPER LIDHJELM STEÉN Text: Staff
an Hagberg Foto: Anna Hållams Många människor får bara rum med en sak i taget i sitt huvud. Jesper Lidhjelm Steén får rum med en hel stad. Som vd för Jönköping City är det hans uppgift att se till att staden växer åt alla håll, att den sprakar av aktivitet och att den är attraktiv för både invånare och besökare. – Jag har världens roligaste jobb, säger han med eftertryck när han sitter bakom sitt skrivbord med en vidunderlig utsikt över det växande city. – Varje dag händer det miljoner saker och jag träffar massor av spännande människor som gör att jag känner mig ödmjukt delaktig i allt det kreativa som händer i staden. Om ni inte förstått det redan så älskar Jesper Jönköping av hela sitt hjärta. Och det har han gjort i hela sitt snart 40-åriga liv. Kanske beror det på att han tillbringade sina första barnaår i Huskvarna och upptäckte Jönköpings alla förtjänster när han flyttade till Väster som sexåring… – Nja, Huskvarna är också vackert säger han, och vi inser att diplomati är en viktig förutsättning i arbetet med att förena politikernas, köpmännens och fastighetsägarnas viljor. Och invånarnas. Och turisternas. Fast diplomati var inte det självklara karriärsvalet när Jesper blev lite äldre. – Jag var mest intresserad av siffror, ekonomi och företagande i största allmänhet när jag gick på Peset. Men något hände under gymnasieåren – om det var allmän mognad eller styvpappans stora konstintresse som smittade av sig är svårt att säga: – Jag blev i alla fall väldigt intresserad av färg och form och ville utveckla mina kreativa sidor som dittills legat och slumrat. Så det blev det an aning mer färg- och formglada studier på Södra Vätterbygdens info-linje och praktik på en av stadens reklambyråer innan det var dags att ge sig ut på arbetsmarknaden. – Jag hade turen att hamna som marknadskoordinator på Isakssongruppen i Habo och kunde kombinera mitt färg- och formintresse med mitt gamla intresse för marknadsekonomins villkor. En spännande resa startade där Jesper i högsta grad var medverkande i varumärket Habos stora framgångar i detaljhandeln. Men alla resor har sitt slut och när Isaksson-gruppen bytt ägare i snabb takt under ett par år, valde Jesper att kliva av tåget för att arbeta som konsult i marknadsföringsfrågor. Ett snabbt inhopp i egenföretagandets värld hanns med innan det så var dags för drömjobbet: att marknadsföra Jespers favoritstad alla kategorier – Jönköping! JÖNKÖPING ÄR VERKLIGEN PERFEKT – HÄR FINNS STORSTADSPULS SAMTIDIGT SOM DET BARA ÄR FEM MINUTER TILL ALLT MAN BEHÖVER. Dessutom ligger vi bra till geografiskt i Sverige – och så har vi ju allt vatten mitt i staden, förklarar han och pekar ut genom fönstret. Som vd för Jönköping City är det nu hans uppgift att se till att Jönköping fortsätter att vara vackert – och helst bli ännu vackrare… – Det gäller verkligen att kombinera kreativt tänkande med fyrkantiga ekonomisiffror för att få staden att utvecklas. Politiker har oftast ett långt perspektiv medan köpmännen har en mer dagsaktuell syn på vilka åtgärder som måste genomföras. Och däremellan finns alla fastighetsägare som vill ha välmående butiker och hyresgäster i staden samtidigt som även de måste ha ett framtidsperspektiv med tanke på sina investeringar. Att kombinera alla dessa viljor är en balansakt, men Jesper trivs med utmaningen. – Förra året genomförde vi till exempel 50 evenemang som fick stadens centrum att leva upp lite extra, det största är ju självklart Jönköpings
Nöjesnytt Jönköping TREND
Nöjesnytt Jönköping STUDENTLIV
Nöjesnytt Jönköping NOTISER
Nöjesnytt Jönköping DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Jönköping RECENSIONER & FILMKOLLEN
Nöjesnytt Jönköping SERIER