Advokaten 1
Fokus Valet 2014 » alla parter måste respektera v
arandra, ha en öppenhet och inte spionera på varandra, säger Krister Hammarbergh. DATALAGRINGSDIREKTIVET EU-domstolen ogiltigförklarade EU:s datalagringsdirektiv i april med motiveringen att direktivet utgör ett synnerligen allvarligt ingrepp i den grundläggande rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter. Justitieminister Beatrice och Sverigedemokraterna är starka tillskyndare av datalagring, men Morgan Johansson (S) menar att EU:s ministerråd måste utforma ett nytt direktiv som lever upp till EU-rätten för att undvika att medlemsländerna utformar egna regler. Ask har gett Sten Heckscher, före detta ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen och före detta rikspolischef, i uppdrag att se över hur de svenska reglerna förhåller sig till de brister som EU-domstolen lyfter fram. Advokatsamfundet avstyrkte i sitt remissvar över be”När jag inte är nöjd med Högsta domstolens praxis beror det på att min lag har varit för dålig och då ändrar jag min lag.” Johan Pehrson (FP) tänkandet Lagring av trafikuppgifter för brottsbekämpning (SOU 2007:76) de förslag som går utöver EU:s datalagringsdirektiv. Samfundet påpekar att det innebär ett paradigmskifte att staten vidtar tvångsmedel mot medborgare som inte misstänks för brott. På frågan vad som bör göras svarar regeringspartierna att utredningens analys får avgöra om de svenska reglerna behöver ändras. Alliansen var emot direktivet när Socialdemokraterna började driva frågan i EU-parlamentet, men tycker att det vore olyckligt om polisen inte får använda datalagringen för att bekämpa grov brottslighet, vilket delvis är fallet i dag eftersom vissa teleoperatörer inte lämnar ut uppgifter som tidigare. Vänsterpartiet och Miljöpartiet är de partier som är mest kritiska till datalagring medan Socialdemokraterna HD:S ROLL I RÄTTSBILDNINGEN Högsta domstolens ökade roll i rättsbildningen innebär en maktförskjutning från politiken till juridiken. Domstolen har flyttat fram sina positioner i förbudet mot dubbla förfaranden och straff, praxis för bedömning av narkotikabrott och praxisbildningen vid skadestånd. Maktförskjutningen har uppmärksammats men har inte väckt politisk debatt. Ett skäl till det är att politikerna inte ska kritisera domstolar och domar eftersom det kan hota rättssäkerheten. – Jag tycker det är viktigt att vi har rågången klar. Domstolen dömer, HD står för prejudikatbildningen och de folkvalda står för lagstiftningen. Vi får inte blanda ihop de rollerna, säger Krister Hammarbergh (M). Men det verkar råda en viss irritation på Justitiedepartementet över att HD till exempel har sänkt straffen för narkotikabrott. Alliansen vill hantera det genom att ändra lagen. – När jag inte är nöjd med Högsta domstolens praxis beror det på att min lag har varit för dålig och då ändrar jag min lag, säger Johan Pehrson (FP). Socialdemokraterna och Vänsterpartiet gillar inte att domstolarna får mer makt. Men de kritiserar inte HD utan regeringen som de menar har varit alltför passiv i lagstiftningsfrågan. n Tio frågor till riksdagspartierna – vänd! Johan Pehrson, Folkpartiet. » Advokaten Nr 5 • 2014 47