Kulturrådets årsredovisning 2015 1
Kulturrådets årsredovisning 2015 lyfta frågan om
elevinflytande genom att på webbplatsen publicera exempel och handledningar som kan användas i arbetet med att öka elevernas inflytande över Skapande skola. Kulturrådet har även publicerat material som ett stöd i arbetet med att inkludera barn med funktionsnedsättning. Tillgången till konst och kultur för barn och unga i hela landet är inte självklar. En iakttagelse i årets ansökningsomgång är att många, utom i de största städerna, har långt till den professionella kulturen. På mindre orter saknas ett brett utbud av olika kulturyttringar, professionella scen- eller andra konstnärer eller lämpliga lokaler för större utställningar eller föreställningar. Kostnaderna för resor blir höga, om det över huvudtaget är möjligt tidsmässigt att köra barn till en tätort med ett professionellt kulturutbud. I annat fall blir det fråga om dryga reskostnader för kulturaktörerna. Därför har Kulturrådet i bidragsgivningen prioriterat kommuner med långa geografiska avstånd till professionell kultur. Det innebär att glesbygdskommuner har fått ett högre bidragsbelopp per elev. Skolhuvudmän med en stor andel nyanlända elever som ännu inte kan svenska har i många fall angett att kulturverksamhet är ett sätt att öppna för kommunikation och lyfta fram elevers resurser. Kulturrådet delar denna uppfattning och har tagit detta i beaktande i bidragsfördelningen. Kulturrådet har angivit att myndigheten önskar att skolhuvudmännen prioriterar dessa elever när bidragsmedlen fördelas inom kommunen – liksom de elever som av andra anledningar har behov av stöd för att få sina kulturella behov tillgodosedda. Kulturrådet har tilldelats ytterligare tio miljoner kronor för professionell kulturverksamhet i förskolan. Med erfarenhet från arbetet med Skapande skola för grundskolan har Kulturrådet strävat efter att inspirera kommuner där tillgången till professionell kultur har bedömts vara låg. 17 kommuner har beretts tillfälle att söka bidrag för föreställningar med turnerande grupper inom teater, musik, dans och cirkus. Det är centrumbildningarna inom respektive område som ansvarar för att välja ut grupperna utifrån deras kvalitativa innehåll och erfarenhet av målgruppen. 3.5.2 Barn- och ungdomskultur Minst 30 procent av projekt och verksamheter som Kulturrådet ger stöd till ska enligt Kulturrådets barn- och ungdomsstrategi riktas till barn och unga 0–18 år. Målet omfattar endast de organisationer som bedriver en publik verksamhet och som Kulturrådet ger direkt stöd. Alltså ingår inte verksamheter inom Kultursamverkansmodellen där framför allt många av aktörerna inom scenkonst, musik, bild- och formkonst samt museer och utställningar som får statligt stöd återfinns. Dock ska noteras att Kulturrådets uppföljning av Kultursamverkansmodellen visar att cirka 30 procent av de statliga medel som regionerna årligen fördelar till kulturverksamheter har bedömts gå till barn- och ungdomsverksamhet. För de utvecklingsbidrag som Kulturrådet beviljade 2015 var andelen cirka 42 procent. Figur 3. Beviljade bidrag 2013–2015 till verksamhet som rör barn och unga, tkr 200 000 150 000 2015 2014 2013 100 000 50 000 0 Teater, dans, musik och övrig scenkonst Litteratur, bibliotek och kulturtidskrifter Bild- och formkonst, museer och utställningar Siffrorna för 2013 har justerats jämfört med Årsredovisningen 2014. Konstområdesövergripande 31 (63)