Kulturrådets årsredovisning 2015 1
Kulturrådets årsredovisning 2015 personalsituatio
nen som försenade beredningen av vissa ansökningar och att beslut om stöd till kulturtidskrifter senarelades flera månader på grund av osäkerhet kring riksdagens budgethantering hösten 2014, men sannolikt också att många bidragsansökningar lämnades in med ökad tidsmarginal till sista ansökningsdag. Tabell 2. Andel av samtliga ansökningar respektive redovisningar som lämnats i elektroniska blanketter Andel (%) elektroniska ansökningar Andel (%) elektroniska redovisningar 2015 95 74 2014 94 59 2013 96 54 För att hålla en hög kvalitet och effektivitet i bidragshandläggningen samt en hög servicenivå gentemot de bidragssökande använder Kulturrådet digitala tjänster. I slutbetänkandet från e-delegationen (SOU 2015:66) står det att digitala tjänster bidrar till en ökad säkerhet och kvalitet i ärendehanteringen jämfört med motsvarande manuell hantering och skapar bättre förutsättningar för likabehandling utifrån att ärendena alltid innehåller samma grundläggande information. Kulturrådets mål är att 99 procent av ansökningar och redovisningar ska lämnas via e-blanketter. Genom digital hantering förenklas även möjligheterna till sammanställningar och därmed möjliggörs en mer effektiv uppföljning av Kulturrådets bidragsgivning. När det gäller ansökningar är målet nästan nått medan det återstår en hel del att göra när det gäller redovisningar där cirka 74 procent lämnades i direkt bearbetningsbara elektroniska format 2015. Tabell 3. Jämn könsfördelning vid beviljade bidrag 2015 Antal ärendetyper där underrepresenterat kön utgör minst 40 procent 11 av 16 2014 12 av 16 2013 11 av 14 För Kulturrådet är en jämn könsfördelning mellan kvinnor och män ett kvalitetsmått. Det övergripande målet i Kulturrådets jämställdhetsstrategi är att representation och resurser ska fördelas jämnt. Operationellt ska minst 40 procent av medlen komma ett underrepresenterat kön till del. Med hjälp av det elektroniska ärendehanteringssystemet kunde för 2014 och 2015 totalt 16 ärendetyper följas upp i detta avseende. För 2013 fanns endast 14 av de ärendetyper som även fanns 2015. Under 2015 uppnåddes målet för 11 av de 16 studerade ärendetyperna. Mer detaljerad information om könsfördelningen i bidragsgivningen finns i avsnitt 3.5.18 Jämställdhet. Tabell 4. Andel direkt beviljade medel som avser verksamhet för barn och unga 2015 Andel (%) av direkt beviljade medel som avser verksamhet för barn och unga inom definierade områden 51% 2014 50% 2013 42% Kulturrådet har som mål att minst 30 procent av direkt beviljade medel till publik verksamhet ska avse verksamhet som riktar sig till barn och unga. Målet uppnåddes med god marginal. Se vidare under avsnitt 3.5.2 Barn- och ungdomskultur. 1.4 Ekonomisk översikt Kulturrådets totala omsättning 2015 var 2 039 082 tkr varav 1 954 285 tkr betalades ut som bidrag. Kulturrådets förvaltningskostnader uppgick under året till 84 530 tkr vilket var en minskning jämfört med föregående år. Kulturrådet har under flera års tid effektiviserat verksamheten och tvingats bortprioritera eller sänkt ambitionsnivån inom olika områden på grund av det pressade ekonomiska läget. Kulturrådets förvaltningsanslag sänktes i 2015 års budget med cirka 4 miljoner kronor. Samtidigt fick Kulturrådet ökade möjligheter att belasta sakanslagen med förvaltningskostnader. 8 (63)