Kulturrådets årsredovisning 2015 1
Kulturrådets årsredovisning 2015 Tabell 5. Verksa
mhetsutfall 2013–2015, tkr 2015 Verksamhetens intäkter Verksamhetens kostnader Verksamhetsutfall Medel från statens budget för finansiering av bidrag Övriga erhållna medel för finansiering av bidrag Lämnade bidrag Saldo transfereringar 84 545 84 530 15 2014 87 789 -87 778 11 3 785 0 2013 88 348 -88 556 -208 1 953 612 1 981 501 1 945 138 925 -1 954 285 -1 985 286 -1 978 117 252 0 Anm. Kulturrådet har under 2015 även fått en återbetalning på en avslutad anslagspost vilken har redovisats som intäkter som inte disponeras (108 tkr). Beloppet ingår inte i Kulturrådets totala omsättning. Under 2015 har dock förvaltningskostnaderna minskat på grund av att Kulturrådet inte har haft full personalstyrka på grund av omorganisation, pensionsavgångar med mera. Det har inneburit att personalkostnaderna har minskat med sju procent jämfört med 2014. Som en följd av den ovanligt stora personalomsättningen har en del planerade aktiviteter, framför allt interna effektiviseringsprojekt som ska stödja bidragsprocessen, inte kunnat genomföras under året. Sammantaget har det medfört att myndigheten inte till fullo har kunnat utnyttja möjligheten att belasta sakanslag med vissa förvaltningskostnader. Bidragsmedlen från staten minskade jämfört med 2014, vilket beror på att anslagmedel för Umeå kulturhuvudstadsår avslutades 2014. Även övriga bidragsmedel har minskat i och med att samarbetet med Sida om aktörssamverkan samt medel för läsfrämjande insatser i samarbete med idrottsrörelsen avslutades under 2014. I juni beslutade regeringen om en ändring av Kulturrådets regleringsbrev för 2015. Kulturrådet fick då i uppdrag att förbereda en satsning på kulturverksamhet i vissa bostadsområden. Förvaltningsanslaget förstärktes med 1,25 mnkr med anledning av detta. Anslag 1.6 Bidrag till regional kulturverksamhet förstärktes med 15 mnkr vilket balanserade neddragningen i tidigare regleringsbrev för budgetåret 2015. Dessutom tillkom inom Skapande skola en satsning med 10 mnkr riktad mot förskolan. Kulturrådet har definierat de kostnader som är direkt hänförbara till sakanslag såsom arbetsoch referensgrupper, sakkunniga, mässor och konferenser inklusive kringkostnader, trycksaker, statistikrapporter, distributionskostnader, tekniska utvecklingskostnader och samtliga kostnader för ALMA och dess kansli. Därutöver fördelade Kulturrådet under 2015 totalt 19,7 mnkr i overheadkostnader på sakanslagen. Förvaltningskostnader på anslag 3.1.1 Bidrag till litteratur och kulturtidskrifter ökade ytterligare under 2015. En stor del av förvaltningskostnaderna på anslaget utgörs av Kulturrådets egeninitierade verksamhet inom läsfrämjande och innefattar till exempel kostnader för Barnbokskatalogen, Läsambassadören och Bokstart samt distributionskostnader för litteraturstödets titlar. Verksamheten ingår i Kulturrådets handlingsprogram för läsfrämjande. Förvaltningskostnaderna på anslag 3.1.1 uppgick 2015 till 23 610 mnkr (2014: 22 501 mnkr, 2013: 17 313 mnkr). Kostnaderna för sakkunniga, arbets- och referensgrupper samt juryn för ALMA är en viktig och betydande del av förvaltningskostnaderna på sakanslagen. Under 2015 uppgick de direkta kostnaderna för arvoden, resor med mera till cirka 6 mnkr (2014: 6,5 mnkr, 2013: 6,4 mnkr). Det är viktigt för Kulturrådet att den ersättning som betalas till ledamöterna är skälig i relation till det uppdrag de utför. Idag är arvodena i många fall låga i förhållande till den kompetens och arbetstid som uppgiften kräver och med myndighetens nuvarande ramar är det svårt att höja arvodesnivåerna. Kulturrådet har under 2015 justerat tidredovisningen så att avgränsningen mellan bidragsgivning och andra främjande åtgärder har blivit mera ändamålsenlig. Den nya avgränsningen fångar upp alla delar av bidragshandläggningen på ett bättre sätt än tidigare och bedöms på sikt kunna bidra till korrektare prestationsberäkningar. 32 979 9 (63)