2019 Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2019 VI-SKOGEN Under september
och oktober gjorde Bavaria en kampanj under temat ”En hållbar väg” där vi tillsammans med biståndsorganisationen Vi-skogen planterade ett träd för varje provkörning. Målet var att öka antal provkörningar med fokus på laddbara modeller jämfört samma period 2018 och att testa hur samarbetet togs emot av kunder, medarbetare och andra intressenter. Utfallet blev att vi ökade antal provkörningar med 22,5 % och responsen var positiv både från kunder och internt. Eftersom ett träd klimatkompenserar för ca 33 mils bilkörning med genomsnittlig förbrukning in nebar kampanjen att vi klimatkompenserade för långt mer än vad provkörningarna hade i CO²-utsläpp. Kampanjen bidrog till att det planterades totalt 2 283 träd 2019. Vi-skogen är en svensk biståndsorganisation som genom trädplantering och utbildning i hållbara jordbruksmetoder bekämpar fattigdom och klimatförändringar på samma gång. Sedan starten på 80-talet har Vi-skogen planterat över 128 miljoner träd och hjälpt 2,5 miljoner människor i östra Afrika. Att odla träd och grödor tilsammans för en hållbar miljö och bättre levnadsförhållanden är basen i Vi-skogens arbete. Metoden kallas agroforestry. SAMARBETE MED PARTNERS OCH INTRESSENTER Utöver våra kunder är Hedin Bils viktigaste intressenter våra medarbetare, ägare, leverantörer, generalagenter samt kommuner och myndigheter. Vi för alltid en öppen och tät dialog med alla våra intressenter. Hedin Bil är en helhetsleverantör. Som återförsäljare med över 30 bilmärken och ett utbud på 50 laddbara modeller så har vi något för alla. Vi hjälper våra kunder med hela bilköpet, från att hitta drömbilen, betala för den och sedan ta hand om den. För att erbjuda våra kunder ett enkelt liv med bilen, både före, under och efter köpet - så arbetar vi tillsammans med ett antal partners. Några är bolag inom vår koncern och några är bolag vi har långa samarbeten med. Tillsammans strävar vi efter att ge våra kunder mervärden i allt från det stora till det lilla. Dialog med våra kunder sker framförallt lokalt ute på våra anläggningar och via sociala medier. Vi mäter kundlojalitet på både Bilförsäljning och Verkstadsbesök via vårt egna NPS-mätning (Net Promotor Score). NPS är ett mått som förutsäger hur troligt det är att en kund kommer att köpa igen eller tipsa en vän om företaget. Via enkäten ges kunden också möjlighet att kommentera och delge oss ytterligare information kring sitt senaste besök hos oss. 38 ST Antal praktikanter och lärlingar som anställts under året. 29,7% Andel praktikanter och lärlingar av totalt antal rekryterade fordons- och skadetekniker. Samverkan med våra medarbetare sker framförallt genom daglig dialog och medarbetarsamtal samt facklig samverkan. När det gäller samverkan med övriga intressenter så sker det på olika sätt exempelvis genom dialog med vår ägare och via styrelsemöten, via regelbundna leverantörsträffar, deltagande på utbildningar. Samverkan med myndigheter sker främst via samråd i enskilda ärenden och i samband med tillsyner som sker på våra anläggningar. ” 150 ST Antal praktikanter och lärlingar inom fordonsteknik som vi tagit emot under året. 27 Företaget delar inte ut några julklappar, utan vi skänker även detta år pengarna till välgörenhet. Årets gåva har gått till BRIS, där vi är med och bidrar till att dem håller telefon, chatt och mejl öppen hela julen. Läs mer om verksamheten på deras hemsida www.bris.se.” / Anders Hedin, ägare och VD