Maskinentreprenören 1
Maskinentreprenören Arbetskraft. Stor ökning av ut
ländsk arbetskraft i byggbranschen.
Maskinentreprenören Branschpricken. Per-Erik Linds
tröm, vice vd Volvo CE.
Maskinentreprenören Branschnytt. Slangservice med
motorcykel.
Maskinentreprenören Stickor och skopor. Med en rot
tweiler i maskinparken.
Maskinentreprenören I Backspegeln. 1939 – ”Långa h
unden” var lätt och snabb.
Maskinentreprenören Krönikan. Ditt utseende och di
n titel förändrar.
Maskinentreprenören Kalendarium. Load Up North i U
meå.
Maskinentreprenören Spaning. Kostnaden för interna
tionell närvaro kan räknas hem.
Maskinentreprenören Byggpuls. +39 % i Västerbotten
.
Maskinentreprenören Index. Ha alltid full koll på
dina projekt.
Maskinentreprenören Reportaget. Sveriges största m
udderverk P10 står sedan ett år tillbaka i hamn i Gävle.
Maskinentreprenören Inköpsmagasinet. 16 sidor om b
ra affärer!
Flygts Gräv & Transport AB Bara vinster med Viano
rs professionella däckservice – Vi spar definitivt pengar på vårt samarbete med Vianor och att vi utnyttjar deras höga kompetens, menar Gabriella Flygt, inköpsansvarig på Flygts Gräv & Transport AB i Norrköping. F öretagen har utvecklat ett nära samarbete som ger Flygts goda förutsättningar att på ett smidigt sätt hålla igång verksamheten. Om ett däck blir punkterat, eller något annat däckproblem uppstår, är Vianor snabbt ute där entreprenadfirmans maskiner befinner sig och lagar däcket eller skiftar till ett nytt däck. Det är också viktigt för Flygts att utnyttja Vianors kompetens där man resonerar om det är läge att laga punktering eller köpa ett nytt däck. Att laga en punktering på ett däck som i övrigt är i bra skick är miljömässigt bra. – Det är förstås bara en vinst för oss att ha en sån här typ av däcklösning eftersom en stillastående maskin kostar stora summor varje timme. Flygts Gräv & Transport AB jobbar inom mark, väg, rivning, krossning och transport av material. Firman har även maskintrailers, som används för att flytta egna maskiner och andras. Bland uppdragsgivarna finns de stora riksbyggarna som till exempel NCC, Skanska och Peab. Företaget har 50–55 anställda och maskinparken består bland annat av 32 enheter på hjul, från små hjullastare till stora hjulgrävare och maskintrailers. 54 Inköpsmagasinet Flygts Gräv & Transport har löpande samarbete med Vianor. Ibland ett par gånger om dagen, men i genomsnitt över tid minst ett par gånger i veckan. Punktering är det vanligaste felet som uppstår med däcken. – När ett däck blir punkterat ringer vi till Vianor som kommer ut till arbetsplatsen och lagar punkteringen. Om det inte går att laga däcket byter de däck på plats, som de har med sig ut till arbetsplatsen. Jag litar fullt på vad Vianor säger som måste göras. Vi har en rak dialog med våra kontakter Roine och Yvonne på Vianor. Vi vill bara att maskinerna börjar rulla igen så fort som möjligt. Det är vårt huvudsyfte och det tillgodoser de till fullo. I samarbetet ingår det även att Vianor lagerhåller reservdäck åt Flygts Gräv & Transport och att vid behov beställa hem däck och fälgar. Storleken på inköpen varierar år från år. – Det skulle inte vara hållbart om vi inte hade detta samarbete med Vianor. Vi måste leverera. Att ha en del av maskinparken som inte kan rulla går ju inte. Det skulle innebära ekonomisk katastrof. Därför måste vi ha en däckleverantör som kommer ut till arbetsplatsen. Alla andra lösningar faller bort. Samtliga priser är exklusive moms. Foto: KG Zahedi Fougstedt
Maskinentreprenören Spaning. Stryktåligare mätning
via satellit.
Maskinentreprenören Produkter. Wacker Neuson WL95
hjullastare.
Maskinentreprenören Maskintest. Yanmar SV60 – Lite
n men stark och rymlig bandgrävare.
Maskinentreprenören Jag och min maskin. ”Vid udda
tider fick åkarna lasta själva.”
Maskinentreprenören Reportaget. Ibland dyker det u
pp personer som ställer saker på ända.
Maskinentreprenören Ordförande
Maskinentreprenören Nyheter
Maskinentreprenören Kontakter
Maskinentreprenören Utbildning
Maskinentreprenören Experten
Maskinentreprenören Inköpsavtal
Maskinentreprenören Till sist