KTP Energi Sverige Kunskapsväxling 1
KTP gav 50-procentig ökning av omsättningen Recot
ech AB Det här är KTP-projektet som resulterade i en 50-procentig omsättningsökning och där försäljningen steg med 7,5 miljoner kronor. När projektledaren Johanna Andersson gick in i företaget Recotech i samarbete med Mälardalens Universitet började det verkligen hända saker kring företagets produkt WingLift, en lyftanordning för containrar. Recotech med 70 anställda är företaget i Arboga som har sin grund i flygindustrin, framför allt när det gäller reparationer av flygplansmotorer. Efter omstruktureringen av flygindustrin har nya produkter tillkommit, även om kopplingen till flyget finns kvar. Operativt ansvar En nyare produkt är WingLift, som används för att lyfta och flytta containrar korta sträckor och i trånga utrymmen. Företaget ville dock få bättre fart på försäljningen och gick in i ett KTP-projekt för att förändra marknadsföringen och strukturera projektledningen. Som KTP-projektledare anställdes Johanna Andersson, ursprungligen från Borlänge och som hade tagit examen som civilingenjör i industriell ekonomi med energiteknisk inriktning vid Mälardalens Universitet. Projektet på Recotech startade i januari och pågick i nästan ett år. Syftet var i första hand marknadsföring och säljinsatser men det kom att bli mycket bredare. – Jag fick snart hela det operativa ansvaret för produkten WingLift och jag fick verkligen göra allt. Det handlade även om produkteffektivisering, digitalisering, skapa relationer, offentliga upphandlingar och mycket annat. Plus att jag hade den operativa rollen som säljare, berättar Johanna. Mälardalens Universitet 59 En viktig del i projektet var att skapa en ny webb med nya texter och optimering för sökmotorer, samt inte minst en chattfunktion där kunderna kunde prata direkt med medarbetare på företaget. – Jobbet var otroligt mångsidigt. Ena stunden kunde jag skriva ut fraktsedlar till Kamerun, för att i nästa prata med en kund på hemsidans chatt. Och jag lärde mig så mycket om allt i ett mindre företag, som att driva projekt, hantera människor och kunder, säger Johanna. Bygga synlighet Försäljningsresultaten är ett tydligt kvitto på hur framgångsrikt projektet var. Akademisk coach på Mälardalens Universitet var Aswo Safari. – Projektet visade marknadsföringens betydelse. Det räcker inte bara att bygga en hemsida och tro att det räcker, utan det handlar också om att visa för kunden att det är en bra produkt och att bygga synlighet och nyttan kring produkten. Det lyckades verkligen Johanna med, säger Aswo. Projektledare – Johanna Andersson Akademisk coach – Aswo Safari Processledare – Elvira Synnelius och Johan Kostela Aswo Safari, akademisk coach. ”Jag lärde mig så mycket om allt i ett mindre företag” – Johanna Andersson, KTP-projektledare