Framtidens Industri 1
KÄRNKRAFT KÄRNKRA FT KINA BANAR VÄG för kommersie
lla toriumreaktorer Eftersom de inte kräver något kylvatten planerar Kina bland annat att bygga kommersiella toriumreaktorer i Taklamakanöknen, som är den näst största sandöknen i världen. Foto: Pixabay Kinesiska forskare arbetar med en unik reaktordesign, som förutom att den är en så kallad smältsaltreaktor, som inte behöver vatten för kylning, dessutom använder sig av torium som bränsle i stället för uran. En prototypreaktor ska enligt forskarna startas upp redan i september 2021 och planen är sedan att bygga kommersiella reaktorer i både Kina och andra länder. Av Alarik Haglund T ill skillnad från traditionella lättvattenreaktorer använder sig den kinesiska reaktordesignen, precis som andra smältsaltreaktorer, inte av fast bränsle i form av bränslestavar. I stället löses bränslet upp i ett smält flouridsalt, som även ersätter vatten som det primära kylmedlet i reaktorn. Smältsaltreaktorer har flera fördelar när det gäller bland annat säkerhet. Det smälta saltet, som har en temperatur på mer än 600 grader Celsius, kyls till exempel snabbt ner om det skulle komma i kontakt med luften, vilket gör att det stelnar och kapslar in bränslet. Jämfört med en traditionell reaktor skulle det därför vid ett eventuellt läckage släppas ut mycket mindre radioaktivt material till omgivningen. Det smälta saltets höga kokpunkt gör också att reaktorn kan arbeta vid normalt atmosfärstryck utan att kylmedlet kokar och risken för en ångexplosion kan därför 32 Den radioaktiva metallen torium befinner sig bara två steg till vänster om uran i det periodiska systemet, men är mycket billigare och mer vanligt förekommande. Genom att använda torium som kärnbränsle i stället för uran blir det radioaktiva avfall som bildas dessutom mer kortlivat och svårare att använda för att tillverka kärnvapen. illuStrAtion: pixABAy FRAMTIDENS INDUSTRI 6 2021