Nordens Tidning 1
KULTUR KONSTEN SOM KATALYSATOR FÖR ETT BÄTTRE NOR
DEN Högerextremismen och klimatförändringen är ämnen som präglar samhällsutvecklingen. Konsten och kulturen kan fungera som både kritiska och hoppingivande vägvisare i den förändrade terrängen. NORDEN VAR en prioriterad del av årets kulturpolitiska event Folk och Kultur, som ordnades i Eskilstuna i februari. Folk och Kultur har snabbt utvecklats till den ledande plattformen som poängterar kulturens betydelse i samhällsutvecklingen. Och uttryckligen i seminarierna med ett nordisk perspektiv fanns samhällsutvecklingen med som en tydlig röd tråd. Hur reagerar konsten och kulturen på det som sker i våra nordiska samhällen idag? Nordisk Kulturkontakt presenterade nätverket AOOO, som samlar små och självorganiserade konstaktörer i Norden. Tillsammans med kollegor från andra delar av världen utvecklar nätverket strategier för att stärka den gemensamma motstånds- och handlingskraften i en tid när politiska inskränkningar hotar den fria konsten. – Vi jobbar med att försöka förstå hur konsten kan vara en plats för tanke och handling i politiskt sett mörka tider. När högernationalistiska rörelser och partier vinner mark blir en konsekvens att konsten och kulturen kringskärs. Den relativa autonomin begränsas, säger Sebastian Dahlqvist från Art Lab Gnesta som är en av initiativtagarna till det nya nätverket. Nätverket kartlägger situationen i både de nordiska länderna och i övriga Europa. Dahlqvist är bekymrad över den samhällsutveckling som sker nu. Han vittnar om att många nordiska kollegor i nätverket upplever att lokala politiker vill lägga sig i vad det är för kulturellt och konstnärligt innehåll man presenterar. Den heliga principen om att politiken och den fria konsten 20 NORDENS TIDNING 2-20 ska befinna sig på armslångt avstånd vacklar. – Ett skräckexempel fick vi från våra kollegor i Kiev i Ukraina. Konstnären David Chichkan hade avbildat de ukrainska högernationalistiska rörelserna med den påföljden att cirka 20 maskerade nynazister tog sin in på galleriet, sköt sönder alla målningar och förstörde lokalen, suckar Dahlqvist. Dahlqvist poängterar att jobbet med att bygga upp motståndskraften måste börja med att analysera den egna sårbarheten. Via ett nätverk kan man sedan skapa handlingskraft. Han understryker att konstens och kulturens betydelse i samhället förstärks när demokratin hotas. – Konsten riktar sig till “möjligheternas sinnen” där nya verkligheter förhandlas och omförhandlas. Konsten har alltid en möjlighet att erbjuda ett utrymme för kritisk reflektion och eftertanke. Konsten kan presentera andra möjligheter – inte enbart de rådande, säger Dahlqvist. En annan akut fråga som belystes flitigt under årets Folk och Kultur var klimatförändringen och den kulturpolitiska dimensionen på frågan. Under seminariet ”The Arctic for sale?” frågade man sig om den nordiska konsten och kulturlivet i dag fångar upp det storpolitiska momentum som finns i och med Arktis och klimatförändringen. Och kan konsten förändra personers inställning till frågan? Som utgångspunkt för seminariet fungerade Nordiska muséets pågående utställning ”Arktis– medan isen smälter”. – KONSTEN OCH kulturen står för nya idéer och nya perspektiv. Och vi får inte backa nu! Vi som jobbar med konst och kultur måste förstå det som händer med vår planet. Konsten kan hjälpa oss vidare som människor på ett existentiellt plan, säger Katti Hoflin, deltagare i Arktis- panelen och