Nordens Tidning 1
SÅ IN I NORDEN ”Strik med kunst och kant” Det var
temat på det Nordiska Sticksymposiet som år 2019 firade 20-årigt jubileum. Arrangemanget drevs som vanligt av den danska stickföreningen Gavstrik och denna gång samlades vi under en vecka på Brandbjerg Höjskole på Jylland. Vad är ett sticksymposium? Vad gör man där? Är det en syjunta för världsfrånvända nördar som grottat ner sig i avigt och rätt? Icke alls! Som temat antyder handlar det numera om att verkligen vara i framkant. ”Att vara i framkant” är att som t ex Birgit E. Bonefeld, biolog och forskare, föreläste om ”Vad är det vi har vi på sticknålarna?” Ull, bomull, syntet eller? Är det goda gamla alltid bra? Är naturfibrer miljövänliga? Är gammaldags förädling alltid bäst? Naturfibrer kräver energi. Störst belastning på miljön är bomull. Vi vet också att tvättning av plastprodukter, fleece och dylikt, resulterar i mikrofibrer i haven. I Sverige och Finland finns ledande forskning på alternativa material till textilframställning tack vare den myckna tillgången på skog. Bomullsproduktionen kan inte ökas, jordarealer behövs för matproduktion. Alltså; av fibrer kan textilier produceras, så vad sägs om en textilproduktion baserad på kaffesump, räkskal, alger, fjädrar eller kobajs? ”Att vara i framkant” kan också, som Sarah Corbett, författare, aktivist och konstnär, med framgång hävdat, bli ett udda sätt att påverka. Sarah berättade hur hon under 80-talet i Liverpool, som då präglades av hög arbetslöshet och ekonomisk svaghet, startade den rörelse som benämns Minnesdagen av Slaget på Åsundens is Många har i skolan läst om slaget på Åsundens is vid Bogesund/Ulricehamn år 1520. Sten Sture den yngre skadades och dog på Mälarens is, medan danskarna fortsatte till Stockholm. Därefter kung Kristians kröning, som följdes av Stockholms blodbad. Sverige lämnade Kalmarunionen år 1523. Den 19 januari, 500 år senare, arrangerades ”Minnesdagen av Slaget på Åsundens is” runt Skottek, platsen söder om Ulricehamn, där slaget stod. Under söndagseftermiddagen samlades ett stort antal besökare. Där förekom bl a uppvisning av en stor grupp ryttare, som liksom de danska legosoldaterna kom söderifrån Varför inte en stickad t-shirt med dansk-svensk touch?? Birgit Löfgren är förberedd! craftivism. (Craft+activism=craftivism). Hos oss kallas det guerillahantverk. Det är en rörelse som förenar hantverk och aktivism, där medborgare engagerar sig i samhällsfrågor och ger uttryck för en åsikt med sitt hantverk. Ett exempel i dag är t ex det hav av kvinnor som bar Pussyhats under Women´s march on Washington, som en reaktion på ett uttalande av Donald Trump. Inte alla bland åhörarna höll med om att detta var rätt metod och väg för att göra sin röst hörd. ”Ingen lyssnar om du broderar en kudde med ditt budskap. Vänd dig till rätt forum istället! ” Är ”nålen skarpare än svärdet?” Sarah Corbetts föreläsning gav upphov till livliga diskussioner! Allt hantverk har en historia. En avsändare och en mottagare. I den färdiga, eller ofullbordade produkten, ligger alltid en berättelse. Hantverk har ett inslag av storytelling. När vi planerar och köper ett garn är projektet fyllt av drömmar, planer och förväntningar. Inte alltid blir det som man tänkt sig, drömmarna förblir men projektet är misslyckat eller blev inte som vi väntat oss. Kari Steihaug, konstnär från Oslo, inspirerade oss att ta med något ofullbordat verk under denna vecka. Historierna kring dessa ”ufon” sammanställdes och visades upp under ett vernissage i Jellinge i slutet av veckan. Här fanns t ex ”En julklapp till min käresta. Han fick den ena till jul (en socka) med löfte om att få den andra till nyår. Vintern gick och kärleken tog slut. Sockorna har legat i stickkorgen sedan dess...” Till denna text fanns en färdig socka och bara mudden på den andra... Många ofullbordade projekt och många igenkännande miner vid utställningen. Veckosymposiet gav förstås också möjlighet att delta i många olika workshops. Färgning med indigo, hönsestrikk (ett sätt att sticka fritt), färgkompositioner och rent tekniskt hantverksmässigt lärande. Och i sann Grundtvigsk folkhögskoleanda möttes vi från alla nordiska länder för att lära oss och utvecklas. 120 personer från Norden samt Tyskland, Holland, Storbritannien och till och med Sydkorea! Sommaren 2020 fokuserar Sticksymposiet på den bohusländska traditionen ”Stickning till nöd och lust”. Att hantverk hör till de konstnärliga och kreativa näringarna berättades det om i många olika sammanhang. T ex anordnades den första världsmästerskapen i heavy metal-stickning (!) i finska Joensuu i somras. Stickning kan ta sig många oväntade uttryck! Hantverk är en rörelse som ligger i tiden. Det hållbara, det ursprungliga, det kulturbärande. TEXT OCH BILD: GUNHILD ÖSTLING samlas kring fred. Programmet inleddes med anförande av landshövdingen i Västra Götaland Anders Danielsson, ordförande i föreningen Norden Sverige Berit Andnor Bylund och ordförande i Ulricehamns kommunstyrelse Roland Karlsson. Från vänster Berit Andnor Bylund, Agneta Gertonborn och Anders Danielsson. denna dag och mötte den svenska bondehären, som kom norrifrån. Avsikten var inte att fira ett krig utan att Sedermera ”änkedrottningen Kristina Gyllenstjärna” guidade publiken genom programmet, bl a Riddarparad, Dramatisering av slaget, Anna Mogren med Fanfarorkestern och Brasskvartetten, Eldshow, Ponnyridning, Familjefemkamp, Utställningar, Korvgrillning, Fika i Skotteksgården, Frista´ He´, Fackeltåg till Ulricehamns kyrka och en värdig avslutning med damkören Ulrica Vocalis. BARBRO SJÖLIN ORDFÖRANDE NORDEN ULRICEHAMN-TRANEMO NORDENS TIDNING 2-20 37