Fokus Placeringar Nya läkemedel – snabbare, billig
are, bättre
Fokus Placeringar Ung eller erfaren – lärdomar frå
n börsen
Fokus Placeringar Vart är vi på väg?
Fokus Placeringar ”Vi sitter på en skattkista” Int
ervju Olle Svensk, vd Embellence ”Vi sitter på en skattkista” Konsumentbeteende är något av Olle Svensks kärnämne. Som vd för inredningsföretaget Embellence letar han efter platser i hem och hotell där folk vill spendera mer pengar. Han har hittat flera . Text Ingrid Kindahl Foto Kristina Sahlén 12 EMBELLENCE ÄR RELATIVT nytt på börsen, sprunget ur Boråstapeter, ett anrikt svenskt företag som sitter på en riktig skattkista: 17 000 tapetmönster. En del av dem är flera hundra år gamla. För tre år sedan blåste företagets designers nytt liv i tapeten ”Rosenvinge” från 1564. Erik XIV var kung i Sverige och både Shakespeare och Galileo föddes det året, om någon undrar. – Våra designers satte varsamt en ny färgpalett på ett anrikt mönster och så blev Rosenvinge en bästsäljare, konstaterar Olle Svensk. Så vad är egentligen utveckling i tapetbranschen? Om tycke och smak ändras så pass lite. Embellence vill fördubbla omsättningen till 2025. Planen är att växa med 15 procent per år, varav 3-5 procent organiskt, resten genom förvärv. Det handlar om att ta andelar på befintliga marknader som Norden, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien – och hitta nya. USA hägrar, där har Embellence redan i dag verksamhet, men tillväxtpotentialen är stor. – Vi ska förstås öka försäljningen utanför Norden, där vi redan är starka. Sen handlar det om att ta fram skattkistan med alla mönster och fundera över hur de kan användas – förutom till tapeter. Embellence har redan börjat investera i textiler och mattor. När denna intervju görs har Olle Svensk just säkrat förvärvet av mattväveriet Dalaslöjden i Falun. Köpet är ett komplement till det tidigare förvärvet av Pappelina, ett företag som säljer de mattor som Dalaslöjd väver. MAN KAN OCKSÅ trycka tapetmönster på tyger, exempelvis soffkuddar, sängkläder och gardiner och enligt Olle Svensk går nu trenden mot att kunderna vill ha samma mönster på väggar, mattor, kuddar och sängkläder. Vilka är kunderna då? Svenskarna är exotiska på en punkt, berättar Olle Svensk. – Vi är nog de enda i världen som i så stor utsträckning sätter upp våra OLLE SVENSK vd för Embellence. bakgrund: 54 år. Tidigare på olika chefsposter inom Electrolux och Sanitec. utbildning: Marknadsföring, juridik och ekonomi men inte avslutat någon utbildning. familj och fritid: Bor i Stockholm, har två utflugna barn. Gillar matlagning, att umgås med familj och vänner, och lantstället i Östergötland.
Fokus Placeringar Hög risk och viktigt att vara sn
abbfotad
Fokus Placeringar Effekterna av COP26
Fokus Placeringar Aktier att sova lugnare med
Fokus Placeringar Lästips