GLAS 1
/ siktat / GENOMTÄNKT ARKITEKTUR SOM LYFTER DEN S
VENSKA SKOLAN Hur svårt kan det egentligen vara att bygga en fungerande skola i Sverige i modern tid? Det korta svaret är: ”Hur svårt som helst”. Visst kan man argumentera för att ett stampat jordgolv och tak över huvudet räcker för dem som vill lära sig, men långt de flesta vet vilka komplexa problemställningar skolan står inför. I december 2018 invigdes passivhusskolan Adolfsbergsskolan i Knivsta, som har ritats av arkitekten Mattias Palme på LLP arkitektkontor, med de höga kraven på hållbarhet, inomhusmiljö och akustik i högsätet. Lugn och trygg skolmiljö Det finns få personer i Sverige som inte har hört talas om krisen i skolan, vi matas med dystra nyheter om nedskärningar, sjukskrivna lärare och bråk och stök på alla nivåer. Men precis på samma sätt som lärare måste kunna axla ett stort antal olika roller och arbetsuppgifter, måste själva skolans konstruktion och miljö göra precis det samma och understötta det arbete som bedrivs. Skolmiljön ska vara lugn och trygg, samtidigt som den uppmuntrar till kreativitet, social samvaro och studiero. Mattias Palme berättar om hur han har tänkt: — I den här öppna planlösningen ska det ska vara möjligt att både arbeta med grupparbeten och fördjupa sig i enskilda studier, och för att det ska fungera är bland annat akustiken av största vikt. Vi har valt en stenullskiva med ytskikt av fleece vilket är en enkel och kostnadseffektiv lösning. För att komplettera har vi kompenserat med väggabsorbenter och en textilmatta av återvunnet material, vilket fångar upp damm och är positivt för inomhusklimatet, förutsatt att man städar regelbundet. Trivsel, trygghet och kommunikation Man har valt en medelväg mellan en traditionell rumslig indelning och en mer öppen med glas i räcken och generösa ljusinsläpp i taket. Inte minst för att bygga bort skadegörelse och mobbning. Mattias berättar: — Här finns lärare som cirkulerar runt, samtidigt som det pågår många olika sorters aktiviteter. Vi har modellerat fram en ljudmiljö där absorption och reflektion samspelar och kompletterar varandra. Man kan till exempel stå borta vid den stora trappan och prata inför publik utan att man behöver använda mikrofon, samtidigt som ljudvolymen inte blir för hög på studietorget. / Adolfsbergsskolan, ritad av arkitekten Mattias Palme på LLP arkitektkontor, satsar stort på inomhusklimatet. GLAS 3.2019 / siktat / 7