BIOINNOVATION 2020 1
BIOINNOVATION 2020 Cirkulär framtid med biobaserad
e material
BIOINNOVATION 2020 Med sikte på återvinningsbar oc
h biobaserad frigolit
BIOINNOVATION 2020 Svensk-finsk samverkan för biob
aserade nyckelteknologier
BIOINNOVATION 2020 Positiva omdömen och kraftfulla
satsningar när BioInnovation når halvtid
BIOINNOVATION 2020 Hållbar industri i Vinnovas fok
us
HÅLLBAR INDUSTRI Margareta Groth Foto: Anette And
erson Fyra effektmål för Vinnovas insatsområde Hållbar industri: 1. Klimatneutral och cirkulär produktion 2. Resurseffektiva och resilienta värdekedjor 3. Global konkurrenskraft 4. Social hållbarhet KOMMANDE SATSNINGAR BioInnovation är, i sällskap med sex strategiska innovationsprogram och internationella utlysningar såsom Forest Value och ERA Nets, pågående satsningar inom Hållbar industri. – Vi hoppas på sikt att också kunna starta nya kompetenscentrum, säger Margareta Groth, men poängterar att nästa år kommer att präglas av faktainsamling och analys; – Vi vill se om det finns några särskilda områden som vi behöver arbeta med. När det gäller cirkulär ekonomi behöver vi till exempel affärsmodeller, teknik och processer. VILKET ÄR BIOINNOVATIONS FRÄMSTA BIDRAG INOM OMRÅDET HÅLLBAR INDUSTRI? – För det första är BioInnovation är ett strålande exempel på hur spännande och intressant det kan bli när flera sektorer går tillsammans. Med Skogsindustrierna, TEKO och IKEM som sponsorer finns möjlighet att få upp en helt annan bredd på frågor och samverkan. För det andra är många av de frågor som ligger högt upp på BioInnovations agenda, såsom en cirkulär ekonomi baserad på fossilfria material, en förutsättning för en hållbar industri, säger Margareta Groth. 17 HUR SER DU PÅ FRAMTIDEN – VAD ÄR VIKTIGT FÖR NÄSTA GENERATIONS INNOVATIONSPROGRAM? – Vi är ganska säkra på att de kommer att vara aktörsdrivna. I enlighet med regeringens uppdrag ser vi också på färre och större innovationsprogram – och framförallt på att kunna skapa mera effekt och resultat. Peter Åslund hos oss på Vinnova kommer att ansvara för att starta upp arbetet och till sommaren inleder vi en mer strukturerad dialog, säger Margareta Groth. ”DET SKA KILLA I MAGEN OCH KÄNNAS I HJÄRTAT” Dialogen med branschaktörer inom Hållbar industri är redan inledd. För en tid sedan genomfördes en workshop. – Det jag sa då och gärna upprepar är att precis nu vill jag att vi startar sådant som vi om tio år kan säga ”Det gjorde vi bra!” om. Det ska killa i magen och kännas i hjärtat, säger Margareta Groth och lyfter på nytt fram möjligheterna; – Vinnova har medel att investera i aktörer som vill satsa. Har man ambitiösa och genomförbara idéer – kom och prata med oss! n
BIOINNOVATION 2020 Främsta outputen är fler med pr
ocesskunskap inom den biobaserade industrin
BIOINNOVATION 2020 Viktigt att behovsägarna tar pl
ats i förarsätet i BioInnovations textilsatsning
BIOINNOVATION 2020 Steg för framtidens biobaserade
skidhjälm