BIOINNOVATION 2020 1
BIOINNOVATION 2020 Cirkulär framtid med biobaserad
e material
BIOINNOVATION 2020 Med sikte på återvinningsbar oc
h biobaserad frigolit
BIOINNOVATION 2020 Svensk-finsk samverkan för biob
aserade nyckelteknologier
BIOINNOVATION 2020 Positiva omdömen och kraftfulla
satsningar när BioInnovation når halvtid
BIOINNOVATION 2020 Hållbar industri i Vinnovas fok
us
BIOINNOVATION 2020 Främsta outputen är fler med pr
ocesskunskap inom den biobaserade industrin
BIOINNOVATION 2020 Viktigt att behovsägarna tar pl
ats i förarsätet i BioInnovations textilsatsning
BIOINNOVATION 2020 Steg för framtidens biobaserade
skidhjälm HYPOTESPRÖVNING Radikala idéer för biobaserade innovationer BioInnovations snabbspår inom hypotesprövning har funnits sedan programmets start. Här kan projekt under ett halvår utvärdera ett koncept – och lyckosamma projekt kan sedan söka till steg 2 och ta sin idé vidare. Intresset för utlysningen ökar och när 2020 summeras konstateras att över 50 projekt genomfört steg 1 sedan programmets start. Här presenteras fem aktuella projekt som testat sina idéer. Steg för framtidens biobaserade skidhjälm 1984 grundade Jan Jonsson Future Eyewear, ett företag som på bara tre år gick från hobbyprojekt till att lansera ett eget varumärke – Prestige solglasögon. TJUGO ÅR SENARE VAR det dags för ytterligare en milstolpe då bolaget tog klivet in på en helt ny marknad, nämligen tekniska sportglasögon, goggles och hjälmar under varumärket BLIZ. – 2015 kom vi in i alpinlandslaget och då började vi utveckla högre nivåer på farthjälmar. Just kärnmaterial till hjälmar har inte utvecklats på väldigt länge, därför tycker jag det är intressant att försöka vidareutveckla detta och vara i framkant, berättar Jan Jonsson, projektledare, om det som kom att bli starten på det hypotesprövningsprojekt som Future Eyewear drev tillsammans RISE från april till oktober 2020. UNDER PROJEKTETS GÅNG har de hittat en helt biobaserad komposit via Stora Enso – ett material som RISE testat, bland annat genom slagtester. – Den mix av material som fick det bästa testresultatet skickade vi till vår hjälmleverantör, som nu formsprutat ett antal ytterskal. Vi har också försökt få fram ett biobaserat kärnmaterial, men det har inte varit lika enkelt, berättar Jan Jonsson. NÄSTA STEG ÄR ATT MONTERA ihop några av skalen till riktiga hjälmar och göra interna tester, förklarar Jan Jonsson. – Mitt mål nu är att fullfölja och se om de klarar inhouse-testen. Gör de det kommer jag tillverka några få kompletta hjälmar som jag kanske testar på någon i landslaget. När vi vet att den funkar, då får vi se vad det innebär kostnadsmässigt. Alla vill ju köpa en produkt som är hållbar, men plånboken talar ju också där. n 24 I projektet deltog Future Eyewear AB och RISE AB. Projektet hade en total budget på 980 000 kronor. Jan Jonsson, Future Eyewear AB.