Bumsen 1
tade honom med stryk, hojen fick jag aldrig tillb
aka! Efter sitt första jobb som kontorsbud sadlade han om och fick jobb som screentryckare på en firma i Huddinge. – Den firman gick det väldigt bra för då de hade det stora uppdraget att trycka upp skyltar och annat inför högertrafikomläggningen, detta inföll den tredje september 1967. Hojlivet fortsatte för Danne men det var först vid 20 års ålder som han tog mckörkort och då för tung mc. Han avverkade märken som Matchless, Harley Davidson storsida, Kawasaki Z1 och en BMW R 60/2. Den sistnämnda hade han när frun väntade deras första son. – När grabben väl kommit till världen hade jag inget annat val än att utrusta BMW:n med sidvagn så vi kunde transportera hela familjen, när andra sonen var född och blöjpaketen tog allt mer plats så var det bara att vid 27 års ålder ta bilkörkort och skaffa en bil, mins Danne. Av naturliga skäl fick motorcykellivet överges för många år framöver till förmån för familjeliv och arbete. Tidigare i år uppnådde Danne den aktningsvärda åldern ”ålderspensionär” och hade då jobbat de sista 33 åren som parkettläggare. På frågan hur hans knän och rygg mådde efter så många år på huk blev det enkla svaret: – vissa får problem redan efter några få års arbete, andra kan hålla på hur länge som helst, jag tror det är genetiskt betingat och naturligtvis på hur man sköter sin kropp på fritiden. Själv har jag inga problem men så har jag löptränat och lyft litet skrot regelbundet, konstaterar Danne. Sedan många år har de båda sönerna lämnat föräldrahemmet. I och med detta kom suget tillbaka att bli återfallare gällande motorcykelägande och -körande. Detta skedde för snart tio år sedan men då budgeten var begränsad så föll valet på en BMW Earlsgaffelram som hade en 28 BUMSEN 5 – 2014 Bumsen 5-14M.indd 28 2014-12-02 12.54