Bumsen 1
och får på så sätt en härligt lågt placering med
bra markfrigång och se hur fint de sluter mot bakhjulet. När alla delarna var införskaffade kunde Danne börja bygga men då gaffelvinkeln skulle ändras och ramen förlängas i framkant behövde han hjälp både med svetsjobb och beräkning av vinklar. – Jag bor granne med en Hot Rod- och mc-klubb med duktiga byggare, en av yrkessvetsarna, Malte som själv kör en HD långgaffel, åtog sig jobbet, då viste jag att stretch och rake skulle hålla och bestå besiktningens skarpa ögon. Framgaffeln bestod av en Honda crossgaffel och såg lång och frän ut, det skulle visa sig att den inte fungerade särskilt bra. – Med en lutning på 40 grader blir påfrestningarna på gaffeln rätt stor och därför gled inte undre gaffelbenet särskilt bra. Hela gaffeln kändes bra stum och ryckig, ler Danne. Detta var för cirka fem år sedan, första versionen var färdig, då i en orange och kanariegul färgkombination. Besiktningen behövde han inte bekymra sig särskilt mycket när det gällde den starkare motorn i Earlgaffelramen, den saken hade en tidigare ägare redan utfört då denne hade fått kombinationen godkänd för sidvagnsbruk. Danne var helt nöjd, dock ej med framgaffelns funktion. Av denna anledning började han fundera över om han skulle förse framhjulet med en upphängning i en Earlsgaffelkonstruktion. Problemet var dock att han inte kunde fråga någon om detta och inte heller läsa eller titta på sådan lösning, förmodligen av den enkla anledningen att ingen vågat sig på en sådan sak! Sådana petitesser hindrade dock inte Danne. Han fick tag på en bra begagnad ursprunglig BMW Earlsgaffel och började omedelbart slakta denna. Malte fick åter utföra svetsjobbet och man löste det hela med att helt enkelt fästa den modifierade Earlsgaffeln på crossgaffelns innerben. Ett justerbart Hagonpaket står för dämpning och fjädring. Sissybar är av egen tillverkning och i klassiska 70-talsmått, detta innebär att den är ganska hög. Måtten valdes dessutom för att passa Dannes fru som ofta åker med på en tur. Dynan är en egen konstruktion, detta gäller även ”olje- och batteritanken”, d.v.s. under förarplatsen finns en ”burk” som ser ut som en oljetank som bara är en batteriförklädnad. Innanför finns ett sedvanligt 12 volts batteri, det var på millimetern att detta fick plats då en BMW Earlsgaffelram är avsett för ett betydligt mindre 6 volts batteri. Ramen pulverlackades till ett häpnadsväckande lågt pris men K2-lacken av övriga delar blev litet dyrare, slutresultatet av nyansen ”Hell Elfenbein” är Danne nöjd med. Lacken var dock inte färdig i och med detta utan ”batterikåpan” har fått motivlack i form av en tekopp och texten ”Earl Grey”. – Jag dricker Earl Gray te varje morgon, det har dubbelmening då hojen ju är en Earlsgaffelhoj, ler Danne litet pillemariskt. Medlemmar utrustade med skarp blick har också upptäckt tankens motivlack i form av en något slankare version av den tyska flaggans örn med den kompletterande texten ”The great 30 BUMSEN 5 – 2014 German freedom machine”. – En liten pik åt alla HDägare som har något liknande på sina tankar, skrattar Danne, dessutom ny medlem 2757537. Under våren 2014 blev nuvarande version klar och han är nu helt nöjd, särskilt med framgaffelns funktion. Earlsgaffeln sväljer allt på ett behagligt vis och allt detta till ett pris av c:a 40 000 kr, där ingår även den enorma vändradien. Själv tycker jag designen på Dannes bygge faller på plats ju mer man studerar hans tankegång, han betonar också att några finjusteringar skall utföras framöver. Bumsen 5-14M.indd 30 2014-12-02 12.54