Bumsen 1
Skulle du vilja vara med som mc-funktionär under
en folkfest så är du välkommen till Kalmar på Ironman 2015. Här kommer en liten sammanfattning från Ironman 2014 i Kalmar och en inbjudan till att vara med 2015. Du kanske t.o.m. vill starta en Race Marshall-sektion i BMW MC-klubben? Hör då gärna av dig! Mörkret och smärtan är här! TEXT & FOTO NICLAS ELNÉUS ML 2681004 JÖRGEN PALMÉR ML 2680042 HENRIK BROVELL MC-ansvarig Ironman Kalmar änkte skriva en artikel till Bumsen om en av våra aktiviteter från den gångna säsongen i distrikt SmålandBlekinge. Med denna smärta i kroppen hamnar mina tankar på vårt deltagande på Ironman i Kalmar. Tävlingen där tjejer och killar från hela världen deltar och där man kämpar för att vinna en tävling vars krav på kroppen är direkt skadligt för vanliga motionärer. Samt där alla deltagare måste lära sig att hantera och övervinna smärta. De är dock vältränade och målmedvetna. Vi hjälper dem att nå sina mål. T Tävlingen Ironman Tävlingen kallas för Ironman och genomförs runtom i världen. I Sverige har Kalmar haft en lång tradition i att arrangera trekamper sedan årtionden. Den första Ironmantävlingen i Skandinavien arrangerades dock i Kalmar år 2012. Sedan dess arrangeras den varje år i Kalmar. Tävlingen har fått ett väldigt god renommé och växer stadigt. Sedan något år finns nu även en Ironmantävling i Köpenhamn. Totalt genomförs 39 tävlingar runtom i världen. Simning, cykling och löpning Ironman innebär att man tar ut sig till det yttersta i tre moment: simning, cykling och löpning. Man inleder med att simma 3 860 meter tillsammans med 2 500 andra. Därefter direkt vidare till 180,2 km på cykel för att till sist toppa med ett avslutande maratonlopp på 42 195 meter. 32 BUMSEN 5 – 2014 Totalt är det över 2 000 funktionärer som hjälper till och gör tävlingen möjlig i Kalmar. Merparten av alla idrottsföreningar i trakten hjälper till på ett eller annat sätt. Individuell tävling En viktig detalj är att Ironman är en individuell tävling vilket innebär att man t.ex. under cykelloppet inte får ta hjälp av andra cyklister. Det är annars vanligt och tillåtet i många andra cykeltävlingar. Därför är det extra viktigt med domare som är ute på banan och bevakar att de tävlande inte får draghjälp av andra cyklister. Att bilda klungor är inte tillåtet. Man måste hålla ett avstånd till framförvarande cyklist på normalt 10 meter såtillvida man inte påbörjat en omkörning. Ironman är en stor utmaning och prestation för alla som deltar i och genomför loppet. Deltagarna förbereder sig under en lång tid före tävlingen oavsett om man är proffs eller amatör. Gör man inte det så är risken för skador och att man bryter tävlingen stor. Folkfest Ironman har blivit en stor folkfest för Kalmar och Öland som lockar publik både från när och fjärran. Både stad och landsbygd blommar upp när de tävlande passerar och folkfesten tar över med uppdukade festmåltider, pukor och trumpeter längs vägen. En positiv energi och glädje som verkligen smittar av sig. Man sitter ofta och ler under hjälmen när man passerar dessa energispridande åskådare och funktionärer. Även på den mest avlägsna plats under cykelloppet pågår det kalas och firande vid dikeskanter och i trädgårdar. MC-funktionärens uppgift BMW MC-klubben SmålandBlekinge har under de senaste två åren varit aktiv och bidragit med mc-funktionärer till tävlingen Ironman. Som mc-funktionärer har vi ett stort ansvar i att säkra att funktionärer i form av domare, övervakare, media m.m. finns på plats längs cykelbanan under tävlingen. 2014 så var vi strax under 60 deltagande mc-funktionärer och av dessa kom cirka 35 från BMW MC-klubben Sverige. Vi hade representanter från Småland, Blekinge, Skåne, Halland, Göteborg, Stockholm och Norrland på plats. Riktigt kul! Trenden är att har man gjort detta en gång så vill man gärna vara med igen. Utan mc-funktionärer så kan inte cykelloppet genomföras. Behovet av mc-funktionärer består i att skjutsa runt tävlingsfunktionärer. Dessa har olika roller: • övervakare – personer som har till uppgift att rapportera in information till tävlingsledningen. T.ex. vem som leder och vilka positioner de tävlande har i tätklungan, • domare – den allra viktigaste funktionären är domaren. Utan dessa så tenderar de tävlande att fuska mer eller mindre mycket under cykelloppet, • media – fotografer och journalister skall förflyttas till olika platser på tävlingsbanan för att kunna rapportera och fotografera, • TV-team – ibland finns TVteam på plats och de har ofta både rörliga kameramän som filmar från passagerarplats på MC:n samt fasta kameramän som ska filma m.h.a. stativ en stund från olika platser samt • för- och efteråkare – två mc ligger först och leder vägen för ledaren. Efteråkaren kör sist. Hur går det till Som mc-funktionär skall man vara med på aktiviteterna: rekrunda, utbildning och tävlingen. Sedan vill vi gärna att man är med på den gemensamma middagen vi blir bjudna på och att vi därefter tillsammans går ut och tittar på när de tävlande går i mål på stortorget i Kalmar under publikens jubel och kommentatorns ständigt pågående hyllning till deltagare och peppning av publik i målfållan. Rekrunda Alla skall ha kört en rekrunda längs tävlingsbanan inför cykelloppet. Rekrundan innebär att man kör cykelloppet tillsammans med andra mc-funktionärer antingen dagen eller helgen före själva tävlingsdagen. Allt för att man skall kunna orientera sig längs banan så att man hittar. Efter genomförd rekrunda på fredagen samlas vi hos den lokala MC-handlaren, Alternativ 1 MC, där Victor och Tom bjuder på grillat. Ett uppskattat inslag då vi omgående efter denna måltid tvingas transportera oss in till utbildningen. Utbildning På fredagskvällen samlas alla mc-funktionärer och domare då tävlingsledningen har en genomgång och utbildning kring det gäller under tävlingen. som Vi går igenom allt från hur domarna skall döma till praktiska detaljer med tider och samlingsplatser. Det brukar ta någon timme och runt 20.00 åker man hemåt ganska mör med vetskap om att det blir en lång tävlingsdag dagen efter. 2014 fördelade sig uppgifterna för oss mc-funktionärer så här: • plats 1-500 bevakas av 16 domare, • plats 501-2 300 bevakas av 19 domare, • övervakare, 2 på herrtäten och 2 på damtäten. • 2 föråkare mc + bil samt • 1 efteråkare + 1 Polis MC allra längst fram. Bumsen 5-14M.indd 32 2014-12-02 12.54