Bumsen 1
GS Eco – GS Challenge – GS Trophy 2016? TEXT & FO
TO CLAES TROLLE ML 2684017 & FOTO BERENICE PRETORIUS (Pretoria, Sydafrika) ydafrika är ett land där man kan köra mc året runt. I alla fall i huvuddelen av landet. Som några deltagare i mina sydafrikaresor känner till S finns det en skidsportort söder om Lesotho, Tiffindell, helt snöfritt är inte landet alla år. Huvuddelen av mcförarna i Sydafrika är vita och i många fall ättlingar till de holländare som på 1600-talet utvandrade till Sydafrika – Vortreckers. Det skulle kunna vara en förklaring till det utbredda mcintresset och lusten att utforska sitt land på ett helt annat sätt än vad fallet är i de flesta europeiska länder. 2006 initierade Jan du Toit (som en del av Bumsens läsare träffade i samband med D7:s offroadkurs i augusti i år) en ny typ av tävlingar: GS Challenge. Tävlingen avhölls varje år under c:a tre dagar och på olika platser men var öppen endast för BMW:s GSmodeller. Innan konceptet ändrades hade man omkring 500 deltagare varje år. Man kunde välja olika banor, beroende på skicklighet – och våghalsighet. BMW uppmärksammade den nya tävlingsformen (Jan var BMW:s huvudinstruktör i SA) och utvecklade den till GS Trophy, 2014 kördes den för fjärde gången. Första gången, 2008, gick den givetvis i Sydafrika. Man kan förenklat säga att GS Trophy är ett världsmästerskap på BMW GS. Jan har naturligtvis varit med som banläggare från första början. GS Challenge lever fortfarande, nu i något förändrad form. 36 BUMSEN 5 – 2014 2011 inbjöds GS-förare till GS Eco 2011. Arrangören – BMW Sydafrika – ville göra något för GS-gruppen (community) i SA och samtidigt slå ett slag för miljön. (Samt förstås komma i kontakt med förare och påverka dessas köplust.) Därav namnet. (Man bör väl nämna att det finns ett annat arrangemang för dem som inte kör GS, nämligen BMW Feast som går av stapeln i april – maj.) Tillägget ”Eco” innebär att en del av anmälningsavgiften på c:a 600 kr går till olika ekologiska stödåtgärder. Tidigare åtog sig BMW att plantera ett träd för varje deltagare. Efter c:a 1 800 planterade träd satsar man nu pengar på Wild life trust som stöttar bland annat utrotningshotade djurarter m.m. I anmälningsavgiften ingår bland annat tre middagar – boende ordnar man själv: i tält eller B & B i närheten. Så till kopplingen mellan GS Eco och GS Challenge. GS Eco pågår torsdag eftermiddag till söndag morgon. Man försöker så långt möjligt skapa förargrupper som kör mer eller mindre avancerade (offroad-)vägar till platsen för evenemanget. Sammanhållande för den delen är de olika BMW-handlarna. Man förväntas anlända torsdag eftermiddag till den gemensamma middagen med tillhörande genomgång av rutter och allmänna förhållningsbestämmelser. Fredag och lördag väljer man vägar och grupper – ingen skall åka ensam. Rutterna är av fyra slag: asfalt, offroad grön, offroad orange och offroad röd. Inom varje grupp finns det ofta två till fyra alternativ. Rutterna publiceras på nätet ett par veckor i förväg och skall (bör) laddas ner på en GPS. Rutterna har planerats av erfarna förare från de lokala BMW-klubbarna som förväntas känna till vägar och stigar. Observera, terrängtrafikkungörelsen har inte någon motsvarighet i SA. Genom avtal med markägare (de kan äga några tusen hektar!) får man lov att köra på dessas ägor. Rutterna är som längst (i år) drygt 500 km (det var orange 2), de kortaste är ”bara” drygt 200 km. Organisatörerna – BMW och klubbarna – svarar för sjukvårds- och reparationsresurser samt ”sweepers” – de senare är de som kör sist på de olika rutterna för att ta hand om eftersläntrare, skadade m.m. I år körde c:a 25 % asfalt, 25 % grön, 35 % orange och 15 % röd enligt David de Bruyn, huvudansvarig för arrangemanget och ordförande i BMW Clubs International Council. Normalt deltar 1 – 2 utlänningar varje år. 70 % av årets deltagare var där för första gången och omkring 50 % är medlemmar i någon BMW-klubb, uppgav David. Så till GS Challenge. Fredag eftermiddag, med start kl. 15, får de som vill och utan anmälningseller startavgift anmäla sig till uttagningsomgången. Det brukar vara ett 30-tal av de omkring 600 deltagarna. Banan läggs upp av Jan eller några av hans instruktörer från Country Trax. De moment vi genomförde under OR-kursens sista dag (och även Jädraåsdagarna förra året) är hämtade från GS Challenge. Finalisterna – c:a 10 st. – möts igen på lördagseftermiddagen. Banan har då byggts om till en svårare nivå. Bifogade bilder ger en uppfattning om vilka moment som kan ingå. Segraren fick i år ett ”wild card” till den nationella uttagningen till Sydafrikas GS Trophylag 2016. Priserna är skänkta av BMW och kan utgöras av ett komplett GS-ställ, stövlar eller andra tillbehör för förare och hoj. Jag har deltagit i GS Eco tre av de fyra år det genomförts. Varför? Förutom fantastiska naturupplevelser, spår och stigar man inte normalt har tillgång till själv är det en social upplevelse som saknar motstycke i vår del av världen. En följd av årets GS Eco var att jag fick tillbringa ett antal dagar som gäst i hem och på lantställen hos nyvunna vänner. David efterlyste ett skandinaviskt lag till GS Trophy 2016 (ännu inte bestämt var det skall hållas) och en nyutnämnd BMW-ambassadör, Jolandie Rust (vi får kanske se henne på årsmötet) vill mycket gärna få till ett tjejlag. Vem som vann årets GS Trophy i Kanada? Team Eastern and Central Europe. SA kom på andra och Frankrike på tredje plats. Den som vill veta mer om GS Trophy 2014 googlar efter GS Trophy 2014. Mycket läsvärt! Bumsen 5-14M.indd 36 2014-12-02 12.55