Bumsen 1
ag grunnade ett tag och började sedan undersöka m
öjligheter och kostnader för att ta sig till undersidan av jordklotet. En sak hade jag klart för mig från början, skall jag åka så långt så ska det också omfatta motorcykelkörning på Nya Zeelands södra ö. J Då jag haft e-postkontakt med Ali och Gavin nästan hela tiden sedan vi skiljdes från varandra i Laos 2003 var det bara att e-posta en fråga om möjligheten att hyra motorcykel där. Jag fick förslag på flera firmor som hyrde ut motorcyklar och ordnade mc-resor. Jag googlade allas hemsidor men fastnade till slut för Paradise Motorcycle Tours NZ vilket visade sig vara ett mycket bra val, åtminstone för min del. Kontaktade dem via e-post och förklarade att jag ville göra en 14 dagars självguidad tur på sydön, inklusive B & B. Mitt val av motorcykel blev en BMW F 800 GS av årsmodell 2013 med låg sadel. Jag kunde även hyra hjälm, mc-ställ och handskar av dem för att minimera mitt bagages vikt och därmed inte överskrida flygbolagens maxvikt på 23 kg. Efter en 41 timmars resa, varav 24 i luften, landade jag slutligen i Wellington där Ali mötte mig på flygplatsen. Jag får erkänna att jag var en aning mör när vi väl kom till deras hus. Jag stannade hos Ali och Gavin i en dryg vecka fick då även uppleva en jordbävning med en magnitud av 6,2 på Richterskalan. Också det var en spännande erfarenhet. Vid lunchtid den 24:e januari 2014 landade jag på Christchurch flygplats med min resväska och mitt handbagage litet lätt fundersam på om allt verkligen skulle fungera som jag hoppades. Hade visserligen via e-post fått instruktioner om vad jag skulle göra när jag väl landat i Christchurch och fått ut mitt bagage. Jag ringde en42 BUMSEN 5 – 2014 ligt instruktionen ett telefonsamtal till Commodore Hotel där jag var inbokad av Paradise MCT och blev snabbt hämtad av hotellets bil. I hotellets reception fanns det tre innerväskor till motorcykelns packväskor som jag kunde flytta över min resväskas innehåll till. I en av innerväskorna låg även ett ringbundet informationshäfte med ett 25-tal A4-sidor som beskrev varje etapp av min kommande resa i text och färgbilder samt med tips om vad som fanns att se och göra under varje etapp och vid etappmålen. Den läsningen stegrade ytterligare mina förväntningar och det var litet svårt att knoppa in den kvällen. Efter en god hotellfrukost nästa dag blev jag skjutsad till Paradise MC där min bokade BMW F 800 GS stod och väntade på mig. Jag blev väl mottagen av Wayne från Paradise MCT som hjälpte mig prova ut ett mcställ, en hjälm och ett par handskar. Därefter hjälptes vi åt att med visst besvär trycka in mitt tredelade bagage i packväskorna på GS:en. Wayne hade även en liten genomgång av GPS:en, en Garmin zümo 660, och visade hur alla 14 etapper var inlagda dag för dag i nummerordning från 1 till 14. Jag knappade ivrigt fram dag 1 på GPS:en och sa hej till Wayne, så kunde jag då äntligen ge mig iväg ut ur Christchurch och norr ut mot Hanmer Springs som var dagens etappmål, en liten tur på 13,5 mil. En lagom början för att öva upp förmågan att köra vänstertrafik igen, detta kändes litet ovant. Några kilometer innan jag kom fram till Hanmer Springs åkte jag över en smal bro som gick över en djup kanjon där vissa tokar betalade för att göra ett bungyjump från bron. Jag stannade och kollade litet på stollarna som hoppade Med hyrd mc Järnvägsstationen i Dunedin ut- och insida. Bumsen 5-14M.indd 42 2014-12-02 12.55