NG Gbg 1
”VI LEVER I EN TID DÄR ÅSIKTER STÄLLS ALLT MER MO
T VARANDRA” – WILLIAM SPETZ Djursholm men kommer inte från överklassen. Han har sökt sig dit från en mindre privilegierad plats i samhället. Det är en intressant utgångspunkt tycker jag, reflekterar William. – Vad händer med en person som föds i en klass men söker sig till en annan som är rikare och vitare? Han är modig, han vågar göra det. Och så är han väldigt intelligent. Han använder sin intelligens som vapen. Sebastian däremot går på medfödd social status, fortsätter han. INFÖR FÖRSTA INSPELNINGSDAGEN samlades hela teamet med regissören Per-Olav Sørensen och manusförfattaren Camilla Ahlgren i spetsen för att diskutera den underliggande tematiken. Vad är det Störst av allt handlar om egentligen? Frågan har flera svar. För Störst av allt handlar inte bara om det den till synes verkar handla om. SKOLSKJUTNINGEN MÅ VARA ödesstunden i historien men det är inte dess råa, bultande hjärta. Smärtpunkten ligger i vilka vi är i relation till varandra. Vem är du tillsammans med din partner? Är du samma person med hen som du är när du stöter på din kollega vid kaffeautomaten, eller hälsar på dina föräldrar? Var börjar och slutar social status och när kan vi börja tala om makt? I Störst av allt är den sociala makten en karaktär i sig, en fantom som rör sig bakom kulisserna och ständigt skriver om reglerna. 20 NÖJESGUIDEN | NR 3, 2019 – Om någon frågar vad Störst av allt är för berättelse så skulle jag säga att skolskjutningen är en katalysator för vad som händer i relationerna mellan karaktärerna. Storyns tema är makt i relationer. Vi lever i en tid där åsikter ställs allt mer mot varandra. Samir och Sebastian har två olika perspektiv och blir varandras motståndare, säger William. I EN NYCKELSCEN får Djursholmsgymnasiet besök av en amerikansk föreläsare som ska tala om nationalekonomi. Sebastians pappa har betalat det svindyra arvodet. När det är dags för eleverna att ställa sina frågor är Sebastian den förste som ställer sig upp, sticker ner handen i fickan och fiskar upp lappen med frågan som hans lärare har förberett åt honom. Osäkert stakar han fram sin fråga. SAMIR GÅR DÄREMOT off-script, skiter i den på förhand godkända frågan och ställer en ny. Föräldrarna i aulan tappar andan. Någon mumlar att Samir har hamnat på fel föreläsning. Men det är försent, makten i rummet har redan förflyttats. När Hanna Ardéhn skärskådar Störst av allt ser hon framför allt en berättelse om segregation. – Vi har en väldigt vit överklass i Sverige. I en scen berättar Samir hur viktigt det är att ha en tragisk bakgrundshistoria när man kommer från botten. Det stämmer verkligen. Titta på Talang eller liknande, där lyfter man fram människor med tragiska bakgrundshistorier. Vi som tittar vill att det ska gå bra för dem. Men vi lever i ett trasigt system. Om man är född in i en lägre klass eller kommer från ett dåligt område så är det svårt att ta sig därifrån. Det är något vi blundar för. Istället säger vi att Sverige är ett jämställt, feministiskt och antirasistiskt land. Vilken scen var jobbigast att spela? – Det finns en scen i häktet i slutet av andra avsnittet som var känslomässigt överväldigande. Där släpper Maja kontrollen totalt och låter allt komma fram. Jag är själv väldigt kontrollerad och strukturerad, att bara släppa taget och låta allt välla fram var tufft för mig. Sedan finns det flera scener med mig och Felix också som var riktigt mörka och jobbiga, säger Hanna. FELIX SANDMAN HÅLLER med. – Jag minns särskilt en inspelningsdag där både jag och Hanna gick runt och grät. Vi kramade om varandra mycket och kollade att vi var okej. Det var många utmanande scener att göra den dagen, men det var också skönt att vi båda kände så. Det visar också på hur svår och stark den här berättelsen är. Det som är svårt är ofta också viktigt. Att spela in en sån här serie ska inte vara lätt och glatt, avslutar Felix. Störst av allt har premiär på Netflix den 5 april. HANNA ARDÉHN OM SIN DRÖMROLL “Det skulle vara något i stil med Anthony Hopkins eller Jodie Foster i När lammet tystnar. Helst någon riktigt ond karaktär. Just den filmen är lite nostalgisk för mig. Hopkins mörker och spelet mellan Hannibal Lecter och Clarice Starling är så himla bra.” REGISSÖREN PER-OLAV SØRENSEN OM SERIEN “Boken är komplex och jag vill att serien också ska vara komplex. Det är en mordhistoria; det är en pågående undersökning; det är en dramatisk kärlekshistoria; det är en barndomsskildring; vi kommenterar ett segregerat Sverige; det är ett rättssalsdrama och framför allt porträtterar vi en ung kvinna som måste fatta extremt svåra val.”