NG Gbg 1
Om någon säger korta produktionsled, transparens
och närproducerat så spetsar vi på APLACE alltid öronen. Därför blev vi självklart nyfikna när vi fick höra om det nya märket A NEW SWEDEN Norrfjärden. Vi har pratat med märkets grundare Lisa Bergstrand om svensk ull, konsumtion och djurhållning. Berätta om A NEW SWEDEN Norrfjärden! –Vi vill utmana modeindustrins hållbarhetsstandard genom att tillverka kvalitetskläder i Sverige av svensk ull, med en helt transparent produktionskedja. Istället för att göra fyra kollektioner per år gör A NEW SWEDEN bara ett plagg – en edition per år. Det första plagget är en sweatshirt som gjorts av det tunnaste garnet som någonsin tagits fram av 100 procent svensk ull. Det är naturligt grått efter att svart och vit ull blandats. Hur kommer det sig att du började arbeta på det här sättet? –Jag har jobbat mer än 15 år inom modebranschen, mest som designer, på allt från stora modehus i Paris som Saint Laurent, Givenchy, Celine, till små start-ups i Bangladesh. För några år sedan kände jag mig hopplös inför modeindustrins negativa miljöpåverkan och usla sociala arbetsförhållanden. Jag läste några olika kurser i hållbar utveckling, både allmänt och inom mode. Och istället för att ge upp och helt byta bransch, bestämde jag mig för att försöka förbättra och ta fram en produkt som faktiskt inte har en negativ miljöpåverkan. –Modeindustrin sägs vara den andra mest förorenande industrin i världen efter olja. Majoriteten av alla textilier som tillverkas är syntetiska och kräver tusentals kemikalier vid framställningen. Plastmaterial som polyester, akryl och nylon släpper dessutom ifrån sig mikroplaster vid tvätt, som tränger ner i vårt grundvatten och våra hav. Inte ens naturliga material som bomull odlas på hållbara sätt. För varje 100 gram bomull krävs 27 gram bekämpningsmedel. Och majoriteten av alla kläder tillverkas tusentals mil bort. –Jag har jobbat i drygt 1,5 år för att ta fram en helt ny lokal och transparent produktionskedja. Under modeveckan i Stockholm i år lanserades A NEW SWEDEN Norrfjärden. Det var en lång men mycket intressant resa för att hitta och besöka alla leverantörer i produktionskedjan, från fårbönder till syfabriker. Jag har skött varje steg i processen, från att köpa ullen till att hitta en naturlig sytråd som inte är gjord av polyester. Vad är det som är så speciellt med ull? –Ull är helt underbart! Det är naturligt antibakteriellt, behåller värme när det är kallt och andas samtidigt. Personligen har jag alltid på mig ullkläder, eller kanske inte är det är +25 grader, men eftersom ullplagg reglerar kroppstemperaturen är de behagliga. Ullkläder rekommenderas också till nyfödda bebisar och barn. –Ull har fått lite dåligt rykte eftersom man inte kan tvätta det så varmt, men kunskapen som gått förlorad mellan generationer är att ull faktiskt inte behövs tvättas så ofta. Det kan räcka med att hänga ut plaggen av ull på vädring, vilket är ännu bättre för klimatet eftersom tvättandet av kläder tar oerhört mycket energi och vatten. Ullfibrer drar nämligen inte åt sig fukt som svett eller smuts på samma sätt som till exempel bomull. Hur är ull ur ett klimat- och djurrättsperspektiv? –För klimatet beror det på vart ullen kommer ifrån. Långa transporter är aldrig bra för klimatet. Enligt rapporter från 2017 används bara 18 procent av all svensk ull, resten kastas bort eller bränns upp. Samtidigt importerar svenska företag flera hundra ton ull varje år. Med A NEW SWEDEN vill vi bevisa att man kan göra snygga kläder av svensk ull, och vår förhoppning är att mer svensk ull ska komma till användning. –Svenskt klimat är jättebra för får. Vi behöver inga hemska tekniker som mulesing eller syrabad som de tyvärr ibland använder sig av i varmare länder för att hålla insekter borta. I Sverige ses ullen som en biprodukt, det är köttet som bönderna tjänar pengar på. Men alla får måste klippas minst en gång per år, helst två. –Jag är själv vegetarian sen över tjugo år tillbaka och har vuxit upp med djur. För mig är djurhållning en oerhört viktig fråga. Jag har personligen besökt alla gårdar som vi köpt ull ifrån och deras djurskötsel är mycket bra. Det här kanske är en problematisk fråga när man jobbar inom mode, men hur tycker du att vi ska förhålla oss till konsumtion, produktion och trender? –Vi måste tillverka kläder och prylar som är gjorda av bra material och framtagna på ett sätt som inte skadar miljön. Saker som är gjorda för att hålla länge. Det är ett stort ansvar hos tillverkaren men också hos konsumenten. Vi kan uppenbarligen inte fortsätta konsumera och resa som vi gör idag. –Jag tror på färre men bättre plagg. Aldrig förr har våra garderober varit så överfulla och aldrig tidigare har så mycket kläder hamnat på soptippen. Därför gör A NEW SWEDEN Norrfjärden inte en kollektion per säsong som andra modevarumärken, utan bara ett enda plagg per år. Ett plagg som är stilrent och klassiskt och inte går ur mode. Som passar både kvinnor och män, och kan användas år efter år. 19 INTERVJU APLACE Magazine Text: Lisa Carlsson WOOP WOOP WOOL