NG Gbg 1
snabbt, säger poeten och klimataktivisten Jonas G
ren när jag ringer upp honom för att få lite input från någon som inte själv sysslar med mode. Han förklarar vidare att det händer väldigt mycket inom planetkrismedvetandet just nu vilket föder massa nytt intresse för planeten, naturen och allt annat på jorden som inte är människor. –Inom akademien pratar man om nymaterialism och ekokritik. Det verkar pågå ett allmänekologiskt uppvaknande här i samhället just nu så det är verkligen en trend att ta till sig i vår tid. Den ekologiska krisen får ju många att vilja odla, tror han. Göra en egen odlingslott, sätta frön i marken och se att det faktiskt funkar. –När man odlar squash för första gången kan man ju bli helt förskräckt över hur mycket frukt en enda planta kan frambringa. Att det faktiskt funkar, tänk vad jag kan! Eller vad naturen kan. Han tror också att de flesta kan känna en barnslig förtjusning över naturen. Ett stort mått av förundran och en tro på något större, vad vi än väljer att kalla det. Biologins förunderlighet, Gud, Moder Jord. –Man pratar om the post human turn och inom den feministiska ekokritiken går man ifrån det endast socialkonstruktivistiska, som menar att allt är social konstruktion, mot insikten om att allt även är materia. Parallellt med längtan efter, och rädslan inför, naturen löper nostalgin. Karin Johannisson skriver i essän Nostalgia, En känslas historia, om hur nostalgin har definierats, förskjutits och omdefinierats sen begreppets tillkomst under 1700-talet. Nostalgin har använts som förklaringsmodell för den deserterade soldatens beteende, pubertetsflickans desperation och det övergivna barnets bottenlösa sorg. ”Men inuti ordets skiftande innebörder och historiska föränderlighet kvarstår en oanfrätt kärna som kan beskrivas som längtan. Nostalgi är en längtanskänsla, en längtan efter något som gått förlorat.” Hon påpekar även att Jean-Jaques Rousseau ser nostalgin som en sjukdom vilken är ett uttryck dels för frihetslängtan, dels för barndomslängtan. ”Ett exalterat sinnestillstånd som ofta framsuggereras av musik.” Om vi ser till Our Legacys tidigare frihetsvurm och Rousseaus romantiserande av naturen kan vi dra en direkt linje till Soullands kollektion - Video Dead vol.1. –När man odlar squash för första gången kan man ju bli helt förskräckt över hur mycket frukt en enda planta kan frambringa. Att det faktiskt funkar, tänk vad jag kan! Eller vad naturen kan. JONAS GREN Innan arbetet med kollektionen påbörjades besökte Cristopher en rosenträdgård i Jönköping och bilden av de övertäckta träden, grenarna som stack ut ur tyg, bar han med sig som inspiration. –Men undermedvetet handlar kollektionen kanske även om vad som händer omkring oss säger han. Det finns också en längtan efter att arbeta med händerna. Att odla och på så vis dela något med andra. –Det är ju inte alls underligt att man börjat undersöka det här inom modebranschen som väl ofta hoppar på trender ganska 29 REPORTAGE APLACE Magazine Our Legacy SS19