NG Gbg 1
APLACE Magazine AMANDA FERRADA MoMA hänger om i s
ina gallerier under sommaren 2019 vilket får APLACE nya konstredaktör Amanda Ferrada att längta efter nya konstnärer i gamla rum. Hon tipsar även om tre utställningar i vår. KUDZANAI CHIURAI På Södertälje Konsthall visas utställningen Vansinnets historia av konstnären Kudzanai Chiurai. En framstående samtidskonstnär som jobbar med foto, film, måleri och skulptur. Hans arbete riktar in sig på att spåra politiska berättelser i Zimbabwe och andra länder i södra Afrika från kolonialism och självständighet, fram tills idag. Utställningen går att se fram till den 27e april. När det oväntade hänger i luften ROXY FARHAT Save the date! Den 5e april har konstnären Roxy Farhat har sin första soloutställning på Index i Stockholm. Utställningen, WUH-PSHHH, visar Roxys arbete vilket sträcker sig över flera fält som video, performance och samarbetande praktiker. Något ingen bör missa! BOTKYRKA Botkyrka Konsthall inviger sina efterlängtade nya utställningssalar i Fittja den 18e maj! Konsthallen utgör en viktig aktör inom samtidskonst i Sverige idag och har en spännande förankring i det lokala och det internationella i sin verksamhet. Definitivt något att se fram emot! När MoMA – the Museum of Modern art i New York meddelar att de ska stänga ner under sommaren 2019 för att hänga om hela sina konstsamling väcker det stort intresse. Det går inte att bortse från betydelsen av ett sådant initiativ idag. MoMA har på många vis varit tongivande i att utveckla och samla modern konst och är ett av de största och mest inflytelserika moderna konstmuseumen i världen. Sen kan, och bör, vi diskutera vilken konst som har lyfts och vilken roll en konstsamling har för allmänheten idag. Så vad betyder det att en så stor aktör som MoMA väljer att se över sin samling? Syftet är att tänka om kring hur den moderna och samtida konsten visas och vilka som representeras. Det kommer visserligen finnas tre våningar kvar med den konst som länge utgjort den enorma institutionens kärna. Men även institutioner behöver hänga med i samhällets utveckling. Uppmärksamhet kommer alltså även riktas mot konstnärer som tidigare blivit förbisedda i konstsammanhang och kanske även i samhället i stort. MoMA försöker ta ett steg mot en mer inkluderande samling modern konst, genom att lyfta fram konstnärer med en bredare bakgrund än det vita, europeiska, manliga. Museets direktör Glenn D. Lowry uttrycker det som: “It means that the usual gets supplanted now by the unexpected.” Det väntade ersätts av det oväntade. Det är intressant att lyfta betydelsen av det väntade och hur det oväntade kom att få ett oförväntat värde i en konstsamling idag. Utgår vi från att det väntade utgörs av en lång traditionell konsthistoria ur ett västerländskt perspektiv? Och finner vi då i det oväntade en vilja att aktualisera och i viss mån även provocera? Det finns en underförstådd uppfattning om vilken konst som har ett värde och en självklar plats i gallerier och på museum. Men genom att omdefiniera utställningsrummet synliggörs den underrepresentation som existerar i de flesta konstsamlingar i väst. Hur konsten framställs i ett museum blir en aspekt av hur vi uppfattar världen och vår samtid. Jag hoppas att detta oväntade blir en inkorporerad del av utformandet av stora konstsamlingar framöver och att det blir en naturlig del av hur vi tar till oss konst och därmed också världen. 58 KONST