Framtidens Järnväg 1
Würzburg (DE), DB Paris (FR), RATP Minnamurra (AU
S), NSW FFU syntetiska träslipers är efter 40 år i drift fortfarande nästan som nya I samarbete med de japanska järnvägarna utvecklade SEKISUI 1978 FFU (Fibre Reinforced Foamed Urethane) slipers gjorda av syntetiskt trä. 1980 utrustades de två första projekten med denna teknik. Japanska RTRI (Railway Technical Research Institute) har under åren 1985 - 2011 utfört tester på slipers från de första projekten för att undersöka den tekniska kvaliteten, vilket gav väldigt positiva resultat (nästan nyskick). Livslängden bedömdes därför redan 1996 till > 50 år. Sedan 1980 har FFU varit den primära lösningen inom området växlar, broar och specialapplikationer (t.ex. plana slipers för tunnlar) samt vägövergångar och har använts i tusentals kilometer. 2004 realiserades det första projektet i Europa. Det slutliga typgodkännande för hastigheter upp till 230 km/h beviljades av EBA (tysk Transportstyrelsen) 2017. Därefter fick SEKISUI Q1-certifieringen från Deutsche Bahn. År 2020 har nästan alla europeiska länder redan använt FFU i järnvägsprojekt. Denna teknik används också i Australien, USA, Asien, Indien och Sydamerika. SEKISUI har kontinuerligt klassats bland de 100 mest hållbara företagen i världen sedan 2016 och belönades med Global 100 Award för detta. Erfarenheter med olika plastslipers på marknaden inom järnvägssektorn har visat att teknikerna skiljer sig väsentligt från varandra när det gäller kvalitet, tekniska data och tekniska materialbeteende. Det är därför specialister från infrastrukturförvaltningar i många länder gemensamt har presenterat dessa skillnader i ISOstandarden 12856-1 (2014) för plastslipers genom att klassificera materialen i typer på ett praktiskt sätt. Än så länge är FFU slipers de enda som uppnår högsta typklassen. Som de ansvariga för järnvägarna är medvetna om är dessa skillnader påtagliga när det kommer till inköp och, ännu viktigare, i säkerheten vid den dagliga järnvägsdriften, i den tekniska livslängden, tillförlitligheten och därefter i spårsystemens tillgänglighet. Många av de tekniker som hittills presenterats för infrastrukturförvaltare har knappt några referenser på spåret och har bara tillfälliga provtillstånd baserade på laboratorietester. FFU syntetiska slipers har å andra sidan använts framgångsrikt i kontinuerlig drift sedan 1980 och har flest positiva laboratorietester och testresultat på marknaden. Den patenterade konstruktionen av ändlösa glasfibersträngar garanterar högsta nivå av säkerhet och tillförlitlighet vid daglig användning på järnvägen. I många länder runt om i världen har FFU syntetiskt trä därför satt "standarden" för den mest pålitliga, ekonomiska och miljövänliga användningen av slipers för broar, växlar och tunnlar under alla klimat. Rötsäker, UV-beständig, extremt hållbar (livslängd >50år), återvinningsbar Vidhäftning i ballasten, ingen försprödning, material- och dimensionsstabilitet för säker järnvägsdrift Dricksvattensäkert certifierat, ingen impregnering (jämfört med vanliga träslipers) Linjärelastisk för skonsam järnvägsdrift (även vid extrema temperaturer <-65°C) I kontinuerlig drift sedan 1980, typgodkänd, klass A slipers enligt ISO standard 12856-1 (2014) Minimalt underhåll och låga livscykelkostnader Kontakt: Thorsten Delfs, delfs@sekisui.de www.sekisui-rail.com