Framtidens Järnväg 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Detaljprojektering för Götebor
gs nya centralstation klar. FOTO: NCC Göteborgs nya centralstation – en del av Västlänken Den underjordiska tillbyggnaden av Göteborgs centralstation är en del av det banbrytande projektet Västlänken. AV PETER HÖÖK N Den nya stationen ger en markant ökad järnvägskapacitet i regionen samtidigt som tågresenärerna får större frihet och komfort. Förutom den komplexitet som följer av att bygga en underjordisk station mitt i en storstad, innebar den mjuka göteborgska leran en extra utmaning, eftersom konstruktioner kan sätta NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 sig med mer än en meter om inga förebyggande åtgärder vidtas. När den nya centralstationen är klar kommer den att innebära stora förändringar för Göteborg och Västra Götalandsregionen, som är en av de snabbast växande regionerna i norra Europa. Designfasen inleddes 2016 och den första byggnadsfasen startade 2018. En viktig milstolpe uppnåddes 2021 när COWI:s detaljprojektering slutfördes. Göteborg är nu ett steg närmare att få tätare tågtrafik, kortare restider och färre byten för resenärer som reser in till stadens centrum. Hela Västlänken utgörs av åtta kilometer dubbelspårig järnvägstunnel under centrala Göteborg och tre nya underjordiska stationer: Haga, Korsvägen och Centralen. COWI anlitades av NCC för att utföra ett brett spektrum av konsulttjänster för Centralen-delen, inklusive den detaljprojektering som slutfördes 2021. Centralen-delen av Västlänken fortskrider väl, och COWI fortsätter att bistå NCC, Trafikverket och flera andra intressenter med de pågående byggnadsarbetena fram till den officiella invigningen, som är planerad till 2026. I projektet ingår en 400 meter lång underjordisk station. Den byggs med á 31