Framtidens Järnväg 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Centralen ligger i den mjuka,
ökända leran á cut-and-cover-metoden i tätbebyggd stadsmiljö med utmanande markförhållanden. Detaljprojekteringen var en komplex uppgift med många utmaningar för alla inblandade. Medarbetare från många olika discipliner samarbetade i ett team med NCC, Trafikverket och externa intressenter för att säkerställa att den slutliga designen höll världsklass. Centralen ligger i den mjuka göteborgska leran som är ökänd för sin låga konsolideringsgrad, vilket innebär att tunneln och stationen utsätts för stora belastningskrafter från de överliggande byggnaderna och underlaget. För att möta dessa utmaningar presenterade Centralen-teamet en unik design med en kombination av slitsmurar och tvärmurar i stödstrukturen, för att ge mer stadga i den mjuka marken. Detaljerade 3D-BIM-modeller av betongkonstruktionen togs fram för att ge NCC och Trafikverket en mer detaljerad god visualisering av platsen. Omstruktureringen av befintlig infrastruktur och detaljprojekteringen av installation av ny infrastruktur utgjorde en betydande teknisk utmaning och krävde effektiv kommunikation mellan NCC, Trafikverket och infrastrukturägarna samt med externa parter som arbetade på intilliggande områden. – Centralen är ett mycket komplext infrastrukturprojekt. Flera av våra team i Sverige, Danmark, Indien och Polen arbetade nära varandra och alla bidrog med sitt unika arbetssätt för att uppnå bästa möjliga resultat. Att arbeta under en pandemi har inte alltid varit lätt, men tillsammans med våra kunder NCC och Trafikverket har vi levererat en unik design som bidrar till att framtidssäkra regionens transportbehov. Det är ett nöje att få vara med och skriva ett nytt, spännande kapitel för Göteborg, säger Anna Egefalk, huvudprojektledare på COWIs avdelning för anläggningsteknik. n 32 NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022