Framtidens Järnväg 1
Det tyska järnvägsnätet väntar på att bli fullstä
ndigt digitaliserat. FOTO: DEUTSCHE BAHN M en den enkla kostnadsnytto-kalkylen räcker inte långt. Framförallt är man tvungen att bli framgångsrik, eftersom drivkrafterna inte bara är ekonomiska mål, utan också ambitiösa tillväxtmål satta av den federala regeringen och EU med sikte på de klimatpolitiska förpliktelserna fram till 2030 och 2050. Modal Split Järnvägen, kompletterad med busstrafiken, spelar en nyckelroll i Tyskland när det gäller att nå klimatmålen. Järnväg och buss kommer helt enkelt inte att fungera utan tillväxt, deras andel av så kallade modal split är för NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 närvarande bara 20 procent i genomsnitt. I trafikstatistik betyder modal splitfördelning en fördelning av transportvolymen över olika transportslag. Ett annat vanligt begrepp inom persontransport är val av modal. Modal split beskriver mobilitetsbeteendet och beror bland annat på transportalternativ och ekonomiska beslut. Ur branschens synvinkel är en ökning av kollektivtrafiken med en tredjedel möjlig i Tyskland tidigast år 2030. En marknadsandel på minst 25 procent är ett uttalat politiskt mål för godstransporter på järnväg, med hänsyn tagen till den prognostiserade marknadstillväxten som motsvarar en ökning av trafikvolymen med nästan 60 procent. En avsevärd andel - Digitala lösningar gör det möjligt att öka kapaciteten på den befintliga järnvägsinfrastrukturen och därmed erbjuda ytterligare rörlighet för människor och gods. Järnvägarna i Tyskland kan till och med uppnå en andel på över 30 procent av den totala godstransporten, säger Martin Schmitz från Förbundet för tyska transportföretag e.V. De äldsta signalboxarna inom det tyska järnvägsnätet firade nyligen sin 113-årsdag. Totalt är 3 500 och runt 130 olika typer av boxar i drift idag. De första elektroniska förreglingarna är á 35