Framtidens Järnväg 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Förberedelse för ETCS- och DST
W-installation i fabriken. FOTO: SIEMENS nu 25 år gamla. Denna mångfald medför höga underhållskostnader och en stor ansträngning vid utbildning av drift- och underhållspersonal. En modernisering av styr- och säkerhetstekniken genom digitalisering och standardisering av förreglingar är därför en vettig och väsentlig åtgärd. Därmed kan effektiviteten i rälsen ökas och järnvägens konkurrensposition stärkas. De nuvarande planerna siktar på en fullständig upprustning och modernisering av tågoperatören Deutsche Bahns linjenät med ny kontroll- och säkerhets teknik fram till 2037. Digital Rail Tyskland Vanaheim AB E-mail: kontakt@vanaheim.se Hantverkargatan 33 ı 803 23 Gävle ı Sweden www.vanaheim.se Med fokus på ett enhetligt europeiskt järnvägsområde har EU skapat ett rättsligt bindande ramverk för införande och implementering av ERTMS (European Rail Traffic Management System) med kärnkomponenterna ETCS (European Train Control System) och (GSM-R Global System för Mobile Communications - Rail) som enhetligt driftskompatibelt tågskyddssystem. Förbundet för tyska 36 transportföretag är representerat i DSD-kommittéerna för att vara i stånd att företräda hela branschens intressen. Viktiga frågor är framför allt integrationen av infrastrukturen för de icke-federalt ägda järnvägarna (s.k. NE-Bahnen) i programmet samt utrustningen för dragvagnsenheterna med ETCS, inklusive finansieringen. Stordriftsfördelar i miljarder DSD-programmet inkluderar utrustning av infrastrukturen med digitala förreglingar och ETCS Level 2 samt motsvarande ETCS-fordonsutrustning. Den digitala plattformen NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022