Framtidens Järnväg 1
Maglevtåget mellan japanska städerna Tokyo och Na
goya kommer ha en maxhastighet på 505 km/h. Arbetet med byggnationen har försenats och det är i dagsläget oklart när tåget kan tas i drift. FOTO: CENTRAL JAPAN RAILWAY CO Ny teknik möjliggör: Magnettåg på traditionella spår Samtidigt som intresset för maglevtåg och hyperloop växer fortsätter världens infrastrukturutvecklare att ta fram nya lösningar för framtidens tåg och järnvägar. I Polen har forskare utvecklat de nya transportteknikerna MagRail och HyperRail som använder befintliga järnvägsspår i sitt system. AV PIERRE EKLUND I 42 förhållande till andra transportmedel som flyg och fordon, där utvecklingen är mer synlig, framställs och upplevs järnvägsbranschen ibland som en konservativ bransch. Att ta fram nya tekniker är ett kostsamt och tidskrävande arbete där det kan ta flera decennier innan produkten är accepterad på marknaden. Maglevtåg, eller magnettåg som de också kallas, började utvecklas redan på 1960-talet, men har haft svårt att slå sig in på tågmarknaden och konkurrera med det beprövade och NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022