Framtidens Järnväg 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Framsteg och bakslag för nya S
ödra och Västra stambanan För fyra år sedan slog regeringen fast att utbyggnaden av nya stambanor Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö ska påbörjas med de tre delsträckorna Ostlänken, Hässleholm-Lund och Göteborg-Borås. 2022 är ett viktigt år för stambanornas framtid där både Trafikverket och ledande politiker ska ta beslut om sträckornas utformning och fortsatta utveckling. I Ostlänken, som är det projekt som har kommit längst, är byggstart fortfarande beräknat till 2024. TEXT: PIERRE EKLUND I 50 över hundra år har Sveriges nuvarande stambanor, Södra stambanan och Västra stambanan, varit huvudleder för person- och godstrafik, men idag är det trångt i spåren och banorna, som är byggda för lägre hastigheter, är störningskänsliga. För drygt två år sedan gick Trafikverkets nyligen avgångne generaldirektör Lena Erixon ut och varnade för att myndigheten skulle bli tvungen att neka tåg tillträde till spåren i framtiden. – Det är inte trångt i hela systemet, men vid vissa tider och på vissa platser har vi svårt att tillgodose behovet. Vi kan inte släppa på fler tåg helt enkelt, berättade Lena Erixon på Trafikverkets hemsida. Trafikverket har under flera år arbetat med att rusta upp de befintliga banorna, men då detta inte löser kapacitetsproblemet med överbelastade spår har myndigheten samtidigt fortsatt att utreda och förbereda utbyggnationen av nya stambanor mellan Stockholm och Göteborg, och Göteborg och NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022