Framtidens Järnväg 1
Europas längsta fullskaliga testbana för tåg med
passiv magnetisk levitation tar form i Polen Nevomo, utvecklaren av den innovativa, hyperloopinspirerade MagRail-tekniken, har slutfört den första etappen av byggandet av den längsta testbanan för passiv magnetisk levitation i Europa. AV MARKKU BJÖRKMAN I den sydöstra delen av Polen, i CIECH Sarzynas lokaler i vojvodskapet Podkarpackie, byggdes ett järnvägsspår som mätte 700 meter i en konstruktionsstandard och som tillåter en hastighet på upp till 160 km/h (99,5 mph). Magnetisk levitation Testbanan i Nowa Sarzyna kommer att användas för att testa magnetisk levitation, drift av fordon och infrastruktur, drift av kraftsystem och samarbete mellan fordon och infrastruktur. -I början av mars började vi installera den utrustning som behövs för magnetisk levitation - en linjärmotor mellan rälsen, en levitationsstabiliserande löpbana på det yttre skenområdet och ett strömförsörjningssystem. Under tiden håller vi också på att montera en prototyp av fordonet vi vill sväva. Vi planerar att starta fullständiga tester redan i sommar, säger Łukasz Mielczarek, Head of Infrastructure & Co-grundare av Nevomo, och tillägger, -Genom dessa framgångsrikt genomförda tester är dörren öppen för pilotimplementeringar. Vi planerar att göra det tillsammans med vår partner Rete Ferroviaria Italiana, den italienska ENKELT – SMART – BEHOVSANPASSAT infra strukturförvaltaren. Kan köras längs samma linjer Magnetisk järnvägsteknik, kallad MagRail, utvecklades av Nevomo för att avsevärt öka effektiviteten hos befintlig järnvägsinfrastruktur. Denna globalt unika lösning gör att både magnetfordon och konventionella tåg kan köras på samma linjer Ökad säkerhet Patenterade metoder för kontroll av installation och status av bergbultar. info@rocksafety.se · www.rocksafety.se 58 Foto: istock