Byggaren 1
Byggbilsbilsnytt REDAKTÖR: CHRISTER ANDERSSON EU
har godkänt den nya bilkoncernen Stellantis Sammanslagningen av FCA, Fiat-Chrysler, och PSA, Peugeot-Citroën-Opel, har nu godkänts av EU-kommissionen. Det nya företaget får en produktionskapacitet av över 8 miljoner fordon, blir den sjätte största biltillverkaren i världen och representerar i dag 14 olika bilmärken. Att EU har förhalat det sedan ett år beslutade samgåendet mellan FCA och PSA berodde på att man ansåg att Stellantis skulle få en alltför dominerande ställning bland lätta lastbilar. Nu har PSA förklarat att man kommer att utöka sitt redan i dag nära samarbete med Toyota istället för att konkurrera. Stellantis blir störst i Europa inom segmentet lätta lastbilar följt av Renault-alliansen, Ford, Volkswagen och Mercedes.. PSA:s Carlos Tavares blir Stellantis vd. FCA:s nuvarande ordförande John Elkann utses till styrelsens ordförande. FCA:s nuvarande vd, Mike Manley, kommer att leda Stellantis nordamerikanska verksamhet. Sammanslagningen avses ge besparingar runt cirka 3,7 miljarder kronor i form av synergieff ekter, Stellantis representerar hela 14 olika märkesnamn. Beträff ande lätta lastbilar handlar det från FCA om bilar från Fiat och RAM och från PSA om Peugeot, Citroën, Opel och Vauxhall. Även om man har sagt att sammanslagningen inte skall innebära några nedläggningar av fabriker, är det just precis det många väntar sig. Stellantis dras med en massiv överkapacitet i Europa om ca 4 miljoner bilar. Främst på personbilssidan. Redan för 27 år sedan gick Fiat och Peugeot-Citroën samman om tillverkning av transportbilar i Frankrike och Italien. I Sevel Sud-fabriken i Italien tillverkas fortfarande Ducato, Boxer och Jumpy. Här 1994-års modeller. Helt ny Renault Kangoo kommer till våren 2021 Nya Renault Kangoo är precis vad Renault behöver i den minsta storleksklassen. Och det handlar om två bilar. Först och störst är Kangoo Van vilken liksom tidigare tillverkas i franska Maubege på en för transportbilarna helt ny plattform. Bilen kommer i två längder med diesel-, bensin- och senare även med eldrift . Dessutom med manuell eller automatisk växellåda. Skåputrymmet är 3,3 kubikmeter i den Den tredje generationen av helt nya Renault Kangoo kommer till Sverige mot försommaren. En fullvärdig utmanare Till VW Caddy och PSA:s mindre transportbilar. 22 korta och 4,2 i den långa. Aningen större än i föregångaren. En intressant detalj är att sidodörrens öppning är 146,6 centimeter bred. Bilen utrustas bland annat med multimediasystemet Easy link, en digital backspegel, släpvagnsstabilisering och avancerat bromssystem. Den andra nya versionen heter Renault Express och är avsedd att ersätta Renaults lågprisbil Dacia Dokker. Express baseras på den äldre plattform som tidigare användes för Dacia Dokker och bilen byggs i Tanger i Marocko. Express byggs bara i en storlek och skåpvolymen är 3,3 kubikmeter vilket kan förstoras till 3,7 när man utnyttjar passagerarplatsen. Både Kangoo och Express kommer att lanseras i Sverige under försommaren 2021 och priserna är ännu inte fastställda. BYGGAREN2 2021 FOTO: FIAT FOTO: RENAULT