Byggaren 1
PLUS & MINUS + Hög åkkomfort + Bra sjustegad auto
mat + Låg bränsleförbrukning + Bra förvaring i hytten + Bra ledbeylysning i skåpet, tillval + Bra strålkastare, tillval – Oskyddad mot småskador – Bakdörrarna spärrar ej i 180 grader – Strålkastarspolning saknas – Ratten kan skymma instrumenten – Speglingar i vindrutan – Optik för backkameran sätts igen – Vindrutetorkarna lämnar osvept sektion Dyraste versionen av nya Caddy Cargo med mängder av tillval. Till dem hör lackade stötfångare vilka inte hör hemma på ett arbetsredskap. Värre är att alla Caddy-versioner saknar avbärarsköldar på sidorna. Dagens mobilberoende generation uppskattar säkert att mycket sköts av touchkontroller. Artikelförfattaren föredrar tangenter, rattar och vred. Det fi nns tillgång till röststyrning av vissa funktioner. We Connect är ett radio- och navigationssystem som är tillval. Förvaringsmöjligheterna är bra så när som på att det saknas en arbetsyta bak på passagerarstolens ryggstöd. Finns som tillval. Förvaringsfack i dörrarna, bra förvaring ovanpå panelen framför föraren, men skärmen över denna borde varit större för att förhindra speglingar i vindrutan. Handskfacket framför passageraren är belyst och låsbart. Fem små fack mellan stolarna och plats för mobiltelefonen för induktiv laddning. I taket ovanför vindrutan hänger en bra förvaringshylla. Beträff ande säkerheten har vi inget att kritisera. Höj- och sänkbara övre fästen på ytterplatserna för trepunktsbältena samt en komplett uppsättning krockkuddar som på en personbil. Självklart? Ja, men tyvärr inte i alla transportbilar. Sikten framåt är god men begränsas snett framåt av vindrutestolparna. Solskydden klarar sin uppgift även vid sidoljus. De elmanövrerade ytterbackspeglarna är stora och ger ett bra siktfält. Avsaknaden av bakåttsikt kompenseras vid backning av en under gynnsamma förhållanden tydlig backkamera. Under provperioden hade vi ingen nytta av den eft ersom optiken mestadels var igensatt. Vindrutetorkarna sveper ett i stort sett bra fält förutom det sanslöst dåliga att de lämnar en i snitt fem centimeter osvept sektion till vänster mot den redan sikthämmande vindrutestolpen. Värmen och ventilationen var snabb och eff ektiv med en bra klimatanläggning, vilken är tillval. Manuell AC är standard. Den snabba uppvärmningen beror på bilens tillsatsvärme. BYGGAREN2 2021 Vår provbil var utrustad med VW:s sjustegade dubbelkopplingsautomat. Funktionen är suverän med snabba ryckfria växlingar. Det lilla reglaget i konsolen mellan stolarna är lättmanövrerat. En lätt petning för fram eller back. Bredvid en tangent för P-bromsen. Vill man växla manuellt fi nns det paddlar under ratten. Under den tunga ljudisolerade motorhuven är det trångt, men påfyllningar och kontroller är väl markerade och åtkomliga, förutom lampbyte. Bra stänkplåt av plast under motorn. Är tillval, borde vara standard. Skåpet har en sidodörr som glider lätt och ger bra åtkomst, men mellanväggen stjäl ca 15 centimeter av öppningen i midjehöjd. De asymmetriska bakdörrarna spärrar i 90 graders öppning men inte i 180 grader. Skåpet kan låsas separat. Trägolv är standard i Sverige liksom sex öglor att surra i. Skåpet är plåtrent liksom hjulhusen. Mycket bra belysning med två ledlampor i taket. Tyvärr är dessa tillval. Nya Caddy är utrustad med en mängd assistanssystem, som standard eller tillval. Fem av systemen är nya medan 14 fanns sedan tidigare. De nya är: Rear Trafi c Alert som integreras i radarsensorerna bak, Emergency Assist, Side Assist samt Trailer Assist som hjälper till att backa släpet. Travel Assist, en början till autonom körning, hjälper till med gas, bromsning och styrning. Bland dem som fanns tidigare gillar vi ett Front Assist-system som kan läsa av och tvärnita för trafi k både framifrån och från sidan om något skulle dyka upp på den korsande körbanan. Systemet är standard på alla nya Caddy. På vägen är Caddyn en trevlig bekantskap med en bra elektromekanisk servostyrning och närmast personbilslika köregenskaper. Den är måttligt stötig, även – Touchmanövrering istället för tangenter med maxlast. Bilen klarar sin inte speciellt höga maxlast bra även om den med full last blir långsam i reaktionerna på rattutslag. Ljudnivån är normal för biltypen. På motorväg vid 110 km/tim mätte vi upp 67 decibel på de två högsta växlarna, 67 decibel på femman och 70 på fyran. Vid 70 km/tim mätte vi upp 64-, 63- och 63 decibel på sexans, femmans och fyrans växlar. Vid 50 km/tim höll sig ljudnivån kring låga 60 decibel. Bränsleförbrukningen var synnerligen låg. Över Byggarens provsträcka inkluderande hastigheter från 30 km/tim upp till 90 km/tim samt åtskilliga stopp stannade förbrukningen med maxlastat skåp på blygsamma 5,1 deciliter per mil. VW Caddy Cargo 2.0 TDI 122 hk DSG 7vxl Pris, inkl. moms: 287 875 kr. Vårt provexemplar: 415 500 kr. Fordonsskatt: 5 810 kr i 3 år, därefter 2 998 kr. Garantier: Nybil, 3 år utan milbegränsning Rost, 12 år. Lack, 3 år. Elektronik, nej Vagnskadegaranti, nej, Assistans, 3 år. Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 16 vent. 2 överliggande kamaxlar. 1 968 cm3. Turbo. Common-Rail. Max effekt, 90 kW/122 hk vid 2 750-4 250 v/min. Max vridmoment, 320 Nm vid 1 600 -2 500 v/min. Miljö: Euro 6d-ISC-FCM. Koldioxidutsläpp, Testcykel WLTP, 132 g/km. Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Blandad körning, 5,2 l/100/km. Låg, 6,7 l/100 km. Medium 5,0 l/100 km/tim. Hög 4,5 l/100 km. Extra hög, 5,4,9 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 5,1 l/100 km. Bränsletank 50 liter. AdBlue-tank, 15 liter. Prestanda: 0-100 km/tim, Byggarens provbil, ca 10,7 sek. Full last, ca 12,6 sek. Toppfart, 186 km/tim. Mått och vikter: Längd/bred/höjd 450,0/185,5 (210,0 med speglar) /181,9 cm. Axelavstånd, 275,5 cm. Skåputrymme, längd/bredd/höjd, 164,8/161,4/125,6 cm. Bredd mellan hjulhus, 123,0 cm. Tjänstevikt/maxlast/släp, 1 648/602/1 500 kg. ” 27