Bumsen 1
VI LÄMNAR INGA SPÅR EFTER OSS Ett vackert men kar
gt landskap erbjuds på Island. Efter genomgång av hojarna dras hjälmar och handskar på. skinligt vatten. Vidare fascinerande termiska områden med fenomen som gejsrar med sina vattenkaskader eller bubblande svaveldoftande små källor till vulkaner som Hekla med oförutsägbara utbrott eller som förstenade formationer som Mani med sin fasta kraterbotten. Den sparsamma växtligheten och naturens formationer av sand och sten är ytterst känsliga. På Island är det mycket strängt reglerat och absolut förbjudet att köra med fordon utanför vägarnas sidomarkeringar. Detta uttalades mycket tydligt av våra guider. Vid några enstaka tillfällen, efter till exempel ett plötsligt kast i sand, en vägkantsmarkering ofrivilligt kördes över, hjälptes alla nitiskt åt att helt återställa ytan intill vägen. Inte ens en däcksbredd tillåts således och vakterna, som kunde dyka upp när som helst och lite varstans, är synnerligen nitiska och kan utdela höga böter för minsta hjulspår. Alla fordon är därför strikt hänvisade till att köras på vägarna som däremot är av påtagligt varierande kvalitet. Vägen som följer kusten runt hela ön är asfalterad och av hög, mycket hög standard men i inre delarna av landet är vägförhållandena av annan karaktär. Absolut dominerande är tre till fem meter breda grusvägar men inte sällan består vägarna av inte annat än två hjulspår. En viktig rekommendation är att all körning på grusvägar kräver en ständig strikt uppmärksamhet mot vägen. Inte alls ovanligt var förekomsten av uppstickande eller lösa större stenbumlingar eller djupa ”potthål”, branta uppoch nerförsbackar som kunde bestå av mestadels lösa stenar av varierande storlek i ytlagret samt tvära kurvor med 35