Bumsen 1
TOURING ISLAND skymd sikt och vid några tillfälle
n lös sand eller såphal lera runt nästa krök. Övrig trafik ytterst sparsam men körningen anpassades alltid utifrån att när som helst kunde ett mötande fordon dyka upp i någon trång passage eller brant backkrön. Vanligen var det däremot inga som helst problem med sikten. Första resdagen avslutades efter cirka 20 mil transfer från Keflavik med välkomstmiddag och information på hotell Leirubakki med vulkanen Hekla i fonden. Dag två inleddes med genomgång av motorcyklarna, rallymodellerna av BMW R 1200 GS alternativt GSA och vad som gäller för körning i samlad grupp, lokala trafikförhållanden etcetera. Några viktiga detaljer var att en av turledarna/guiderna körde alltid först och en annan körde alltid sist tätt följd av supportbilen. Gruppen hölls alltid väsentligen samlad utom vid ett välkontrollerat undantag enligt nedan. Under första kördagen avverkades sedan en cirka 20 mil lång asfalt- och grustur förbi bland annat historiska tingsplatsen Tingvellir, Gullfoss fantastiska vattenfall och till Geysir med sina varmvattenkällor och geotermiska aktivitet. Under dagen en påtaglig utmaning i form av en, visserligen knappt 100 meter lång men första körning i djup sand. Det blev då en hel del lyft av motorcyklar. Övernattning på nya hotell Geysir. Andra dagen på väg gick tvärs över inlandet till kusten i norr och Lake Myvatn, cirka 40 mil. Vi passerar bland annat Islands näst största stad Akureire. Vi bor på välordnade Vogafjos Guesthouse. Rating 9/10 på Trip Advisor! Originell restaurang-idé med stora panoramarutor i matsalen mot en fullt fungerande ladugård med mjölkkor. ”Slow cocked lamb shank” smakade utmärkt. Körningen dag tre bjöd på en tuff grustur inåt landet i en slinga mot Hverir och Askja. En hel del körning i lös sand som går allt bättre att passera igenom. Efter ännu en natt på Vogafjos Guesthouse och middag bestående av ”husets” hamburgerspecial innebar följande dag en asfalt/grustur söderut längs fjällväg 26, cirka 30 mil genom centrala Island. Det omfattande geotermiska området Namafjell, Hverir är absolut magnifikt och ånyo blev vi fascinerade av mäktiga dånande vattenfall som Godafoss och Aldeyjarfoss och ständigt vackra vyer. Inga vägskäl under drygt åtta mil möjliggjorde enskild åkning. Ödsligheten blev därmed ytterligare mer storslagen och påtaglig och under hela sträckan fick jag möte med kanske fyra bilar och såg tre vandrare och två cyklister. Natthärbärge var Hotell Hrauneyjar och middagar samt frukostar på närbelägna hotell Highland med en restaurang av hög klass. Femte dagen bjöd på utmanande körning i 15 mil. Några vattenpassager var särskilt krävande beroende på kuperad klippbotten och större stenar omväxlande med botten av sand och småsten. Tekniken med två medhjälpare som stöd till varje motorcykel fungerade utmärkt. Sista dagen omfattade mycket blandad körning genom området åt sydväst, Landmannalaugar. Ett stort antal vattenpassager passerades men överlag med helt rimlig svårighetsgrad och kunde därför köras över, ibland däremot efter nödvändig gående rekognoscering av bottenförhållandena. Sen kväll anländer vi åter till hotell Leirubakki efter mer än 30 mil. Således åter vid foten av Hekla. Sista dagen gav mycket tidig utcheckning och återresa till Sverige. Långa rader av GS som bara väntar på äventyret! Dagsetapperna varierade således mellan 12-14 mil till drygt fyrtio. Stående körställning. Var och en väljer sitt eget tempo. Avstånden mellan deltagarna kunde variera något under körningarna och mellan pauserna. Vanligen pendlade hastigheten mellan 30 och 75 kilometer i timmen. Dagarna inleddes med frukost 0730 och avfärd ungefär en timme senare. Fika på för- och eftermiddag liksom lunchen intogs ute i det fria och tillhandahölls från supportbilen som ständigt följde som sista fordon. Gemensam middag varje kväll och boendet var av typ stugor med god helt acceptabel standard. Den personliga