Bumsen 1
TEKNIKSKOLA BATTERIER LADDA MED RÄTT KUNSKAP Prat
ar vi batterier kommer vi snart in på olika skolor och teorier. Ola Strandvad ger oss här en grundkurs i det spännande ämnet batterier. TEXT & FOTO: OLA STRANDVAD A tt börja en diskussion om däck eller olja är aldrig klokt. Alla har sina egna svar och uppfattningar och man är sällan överens. På en god tredjeplats kommer batterier. Ändå tänker jag dela mina kunskaper om den typen av batteri som sitter i tävlings-mc och som du med fördel kan sätta i din egen. Jag kommer nu att bli emotsagd, det vet jag, utvecklingen går med stormsteg men det finns en anledning till att denna typ av batteri sitter i både din telefon, suftplatta, skruvdragare och i de ledande elbilarna. Vi pratar om Li-ion batteri. Eller LiFePO4 om man ska vara lite mer korrekt. Litiumbatteri, Lithium-Ion, kärt barn har många namn. Dessa batterier har tagit stormsteg i utvecklingen de senaste åren. Vad är då fördelen med dessa jämfört med ett blybatteri med samma amperetimmar? Det är betydligt lättare, vi snackar uppåt två kilo lättare, tar mindre plats, har högre effekt och det laddas betydligt fortare. Raceåkarna är ute efter vikten. Cross- och enduroåkarna gillar även att det inte tar så mycket plats, vi snackar mindre än hälften så stort som ett traditionellt blybatteri. Då har vi klargjort att detta är framtiden och vi reser oss, går ut i garaget och kastar ut blyklumpen som sitter i hojen i återvinningen. Vänta lite! Så enkelt är det inte riktigt. Varför sitter det inte i din nya BMW? Priset? Man skulle kunna tro att detta har betydelse men dessa batterier blir ofantligt billiga när de massproduceras och skulle BMW beställa 40 000 likadana så kan jag lova att de inte skulle kosta många kronor styck. Det sitter redan i BMW:s nya HP4 som standard. De nya röda V4 räserhojarna från Italien har Li-Ion batteri från fabrik. Det är garanterat bara en tidsfråga innan du kan köpa ett Li-Ion batteri från BWM som eftermarknadsbatteri för att uppgradera din hoj. Men då är det ett val du gjort själv. Anledningen till att de inte sitter i din nya hoj är att fabriken hade fått massor med reklamationsanspråk på batterierna och det skulle enbart bero på hanteringsfel från ägernas sida. Det är ju så att du och jag lever i en verklighet som består av utmaningar som kallt väder och att vi måste gå upp på morgonen och köra till jobbet. Li-Ion batteriets 38