Bumsen 1
akilleshäl är kyla. Det har du säkert märkt när d
u skulle ta en fantastisk bild på skidsemestern men telefonen lagt av i ytterfickan. Du har säkert också märkt hur varm telefonen eller skruvdragaren blir när du använder dem hårt. De mår inte heller bra över +50°C. När Li-Ion batteriet blir kallt så tappar det sin kapacitet drastiskt. Då finns där ingen kraft eller effekt till att veva igång motorcykeln. Försöker du så kör du bara ut all kraft utan att motorn startar. Det finns ett enkelt knep. Jag nämnde hur varm mobilen blir när man använder den till det den numer är till för, som att titta på film och annat. Åter till hojen. Använd batteriet utan att köra slut på det. Det krävs väldigt lite belastning för att det ska bli varmt. Slå på tändningen, du hör när bränslepumpen går igång, tryck på startknappen väldigt snabbt en gång, om inte innan så hör du pumpen nu. Vänta 30 sekunder. Gör om detta tre gånger. Du kan även få När du väl sprungit iväg och köpt batteriet så måste du tänka på en sak. Du kan inte ladda det med en vanlig laddare. Dagens ”vanliga” laddare laddar i olika cykler och pulser medan Li-Ion-batteriet föredrar en jämn laddning utan några krusseduller. Självklart så försöker tillverkarna uppfinna hjulet igen och säljer laddare som är dyrare för att de klarar av att ladda Li-Ion batteri. Om du ska ta med dig något av denna artikel så är det att inte vara rädd för utvecklingen bara du inte glömmer detta startknep. Nästa gång du ska byta batteri så köp gärna ett Li-Ion batteri. Glöm inte kolla din laddare om den funkar med ditt nya batteri. Så vitt jag vet så fungerar till exempel inte BMW:s originalladdare. Rent tekniskt så laddas ett Li-Ion ”Glöm inte att köra startmotorn en sekund under dessa cykler beroende på mc-modell. Vänta i en minut för att värmen ska sprida sig. Nu är batteriet uppvärmt och återfår då sin kraft och vevar igång motorn hur enkelt som helst trots -10°C på termometern. Detta förfarande rekommenderas så fort du ska starta hojen under +10°C. Med denna typ av batteri så får vi lära oss ett begrepp som heter CCA, Cold Cranking Amps. För de flesta av oss är detta begrepp helt nytt men blir högst aktuellt nu. Det är helt enkelt hur många varv ett 12 volts batteri kan snurra en motor i -17,7°C under 30 sekunder medan det ändå skall bibehålla minst 7,2 volt. Ju högre CCA desto starkare batteri i detta avseende. Oavsett att den exploderande utvecklingen har lett till att dagens Li-Ion batterier ofta har ännu högre CCA än ett blybatteri så gör ändå verkligheten sig påmind. Använd ovanstående knep så blir du inte stående. kolla om ditt nya batteri funkar med din gamla laddare.” batteri med fördel väldigt snabbt upp till 80%. Sen laddas det långsamt de sista 20% för att bibehålla livslängden. Det gör sig lite av sig själv då batteriet tar emot laddningen lättare under 80%. Detta har alla som har en mobiltelefon märkt. Apple har programmerat mjukvaran att ladda långsammare över 80%, det är därför som de där sista procenten är så sega att ladda upp. En liten varning måste kastas in när vi ändå är igång. Tillverkarna säger att man absolut inte under några som helst omständigheter får använda startboosters eller starthjälp med hjälp av startkablar från en annan bil eller motorcykel. De säger att det blir en icke kontrollerad laddning. Boostern kan jag förstå, den har förstört många databoxar på bilar och motorcyklar men att starta med hjälp av kablar kan jag inte riktigt förstå varför man inte skulle kunna med tanke på att när batteriet är rejält urladdat så kan man ladda det väldigt fort och hårt, se bara snabbladdare till elbilar. Laddströmmen från en annan motorcykel eller bil går ju knappast mycket över 15 volt ändå och det är under väldigt kort tid. Klarar batteriet ta laddning från den egna statorn genom en regulator så borde det inte vara några problem att ta samma sak från en annan hoj. Batteriet vet ju knappast vilken motorcykel det tillhör. Men vi får officiellt följa tillverkarnas rekommendationer, även om det kanske ändras efterhand som vi får mer erfarenhet av dessa batterier. Slitagemönster och livslängd kan också tala för att ha ett Li-Ion i sin motorcykel. Man pratar ofta om laddcykler när man pratar livslängd. Ett blybatteri tappar fort kapacitet när det varit totalt urladdat. Är det dessutom kallt så kan batteriet lätt bara vara att kasta. Ett Li-Ion batteri påverkas inte nämnvärt av en total urladdning. Däremot så håller ett blybatteri sin laddning bättre när det står oanvänt, så länge det ställs undan fulladdat. Det är dessutom fortfarande överlägset Li-Ion batteriet i riktigt, riktigt kalla förhållanden. En annan stor anledning till att montera ett Li-Ion batteri är samma som en av anledningarna till att du själv köpte din 1200GS. Tyngdpunkt. BMW har placerat batteriet på din hoj så lågt de kan. Men det hamnar ändå ganska högt. Att banta ett kilo 30 centimeter ovanför fotpinnarna är som att banta tio kilo under dem. Det gör skillnad. § BATTERIFAKTA För att jämföra CCA och vad du betalar för: Yuasa YTZ7S Pris 1 719 kronor 6,3Ah och 130CCA. Vikt 2,02 kilo Yuasa YTZ10S Pris 2 062 kronor 8,6Ah och 190CCA. Vikt 3,18 kilo De båda batterierna passar i alla BMW S 1000 R och S 1000 RR men det senare rekommenderas särskilt på våra breddgrader. Motsvarande Li-Ion Batterier: Aliant YLP07 Pris 1 070 kronor 7Ah och 130CCA. Vikt 0,45 kilo Aliant YLP10 Pris 1 491 kronor 10Ah och 200CCA. Vikt 0,74 kilo Priserna är hämtade från eftermarknadsdistributören DBC-Sweden. 39