Tidningen Energi 1
FRÅN FÖRSLAG TILL EU-LAG 1 EU-kommissionen lägger
fram ett lagförslag som skickas till ministerrådet och EU-parlamentet. Kommissionen kan lägga förslag på eget initiativ eller på begäran av andra EU-institutioner i vissa fall, till exempel EU-parlamentet. 4 Trilogmöten – för att göra det lättare att nå en överenskommelse kan representanter för rådet, parlamentet och kommissionen träffas på trepartsmöten, vilket är det vanligaste sättet att komma överens om gemensamma ändringsförslag. Om parterna når en överenskommelse är den dock informell och måste godkännas i respektive institution. 2 EU-parlamentet granskar förslaget och kan anta det eller föreslå förändringar. 5 EU-parlamentet godkänner förslaget eller föreslår ändringar. 6 3 Ministerrådet (EU-ländernas ministrar inom aktuellt område) går parallellt med parlamentet igenom förslaget och kommer överens om ändringsförslag i en allmän riktlinje, ett slags förhandlingsförslag gentemot parlamentet. Därefter kan rådet godkänna eller ändra parlamentets ändringsförslag. Om förslaget godkänns är rättsakten antagen. Ministerrådet godkänner förslaget eller föreslår förändringar. 7 Förslaget undertecknas av både parlamentet och rådet. Förordningar blir därefter direkt bindande i hela EU från och med ett bestämt datum. Direktiv behöver dock genomföras i medlems staternas nationella lagstiftningar innan de tillämpas nationellt, normalt inom ett till två år. Regeringen har samma syn som energibranschen. Förslaget om primära skogsbränslen kom upp först i parlamentets miljöutskott så den frågan har ministerrådet inte behandlat än. – Ett liknande förslag fanns dock med i parlamentets diskussioner i RED2förhandlingarna, så det är ingen nytt. Men vi vet ju inte än om detta förslag kommer klubbas igenom av hela parlamentet. Om den gör det kommer den upp i trilogförhandlingarna (se grafik). Björn Telenius, kansliråd, regeringskansliet Björn Telenius vill inte spekulera i utgången men konstaterar att regeringens grundläggande ståndpunkt är att biobränslen är en viktig resurs och att man inte bör införa nya begräsningar nu. – Frågan om bioenergi är relativt okontroversiell inom Sverige. Svårigheten ligger på EUnivå, och i synnerhet i medlemsländer med begränsad erfarenhet av skogsbruk. Tyvärr har stödet för bioenergi minskat sedan de förra förhandlingarna för RED2. TIDNINGEN ENERGI NR 3 2022 25