Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö FIDDES NATTBOK
Nöjesnytt Växjö MÅNADENS PROFIL
Ett konstigt namn, två indienördar och melodier s
om hämtade från himmelen – mer behövs inte för att skapa ett av Sveriges just nu finaste små popband. Den 9 november gör Hästpojken en akustisk spelning på Kafé de luxe i Växjö. den gamle Pogues-sångaren som symboliskt skräckexempel. Och Martin Eliasson och Adam Bolméus, som utgör grunden i Hästpojken vet hur man festar, inte minst från sin tid i indiedarlingarna Bad Cash Quartet. Det var också en livsstil som höll på att knäcka det vid tiden nybildade bandet redan från början, avslöjade Martin Eliasson för Nöjesguiden tidigare i år: – Allt var kul då, och från början var det en reaktion på hur det H varit på slutet med Bad Cash Quartet. Vi skulle liksom ha kul i replokalen, och hänga med folk vi gillade. Kunna spela fulla och så. Det var kul i tre spelningar, men jag minns hur förvånad jag var över alla dåliga recensioner vi fick. Det var en enda lång rad tvåor på den turnén. Debutalbumet Caligula (2008) fick även det blandade recensioner när det släpptes och det var egentligen först med 2009 års Från där jag ropar som Hästpojken kom ut som ett renodlat och hantverksmässigt stabilt popband (Gitarr & bas, trummor & bas var en av det årets finaste singlar). Men det är med årets fulllängdare En magisk tanke som Hästpojken – som numera även är en sextett, åtminstone live – har mognat och blommat ut till ett av landets mest säregna och bästa poporkestrar. Symptomatiskt nog är det också först nu de skrivit helt nya låtar till projektet, avslöjade Martin för Nöjesguiden. – Det är så. Tidigare har vi rippat och skrivit texter på svenska till låtar som vi skrev för vårt kortlivade projekt Family Romance direkt efter Bad Cash Quartet. Men den här gången är allt skrivet 22 | nöjesnytt ästpojken slog ner som en bomb med sin debutsingel Shane McGowan 2007, där de med desperation och energi besjöng vådan av alltför intensivt festande, med efter 2010. Och ledordet var att det skulle kännas bra live. Men vi har också gjort en massa låtar som är guilty pleasures. Sådant där vi prövat som man inte direkt associerar till Hästpojken men som vi gillar, egentligen. En magisk tanke innehåller också en 2013 års bästa singlar, som, om världen hade varit rättvis, blivit en rejäl sommarplåga. Låten i fråga är Sommarvin, en låt som en Gessle eller en Ledin hade gett sin högra hand för, men som på grund av sina drogreferenser får finna sig att sorteras in i kultlåtsfacket. – Det verkar inte som om någon bryr sig längre, kommenterar Martin. MEN ATT DET FINNS I TEXTEN BEHÖVER JU INTE BETYDA ATT DET ÄR SJÄLVUPPLEVT. DET KAN JU VARA EN BETRAKTELSE BARA. I övrigt är duons tredje album så nära mainstream de kan tänkas komma, men det är inget självändamål som ligger bakom de mer lättillgängliga låtarna på En magisk tanke, utan snarare en mognadsprocess och en vilja att bli tydligare och mer konkreta i sitt uttryck (även om Martin faktiskt bidragit till det största TEXT: OLA KARLSSON FOTO: ANNIKA BERGLUND kommersiella jippot som musiksverige kan erbjuda, nämligen Melodifestivalen, där han skrev texten till Anna Järvinens låt Porslin). – Jag tror att det vi vill göra har ändrats med tiden, berättade Adam för Rodeo.net. Ett tag ville vi till exempel inte ha några lugna låtar, allt skulle vara ösigt. Nästa gång ville vi göra något helt annat. Det är jäkligt svårt för oss att förklara hur man formar en skiva från början till slut. Inspirationen kommer från flera olika håll. Vi tänker att det ska låta på ett sätt men i slutändan låter det ofta på ett helt annat. Låten måste själv få bestämma hur den ska bli. En annan detalj som skiljer En magisk tanke från sina föregångare är Martins alltid välskrivna texter, som den här gången har ett lite mer positivt, för att inte säga hoppfullt tonläge. – Jag kanske är lite mer nyanserad nu och har lite fler infallsvinklar, men jag funderar fortfarande kring samma saker, sa Martin i samma intervju. Jag har fortfarande lika svårt att förstå vad som driver människor och vad det är som förväntas av en, hur man ska hitta sin plats.Jag är ganska lik mig från tiden när jag började göra musik. Kanske är jag lite mindre osäker än vad jag var när jag var 18, men på vissa punkter har jag kvar samma tankar. Grundfrågorna är desamma som när vi släppte första skivan med Bad Cash Quartet 1998. Däremot har jag skrivit mer om förhållanden och kärlek på den nya skivan än tidigare. s
Nöjesnytt Växjö TREND
Nöjesnytt Växjö STUDENTLIV
Nöjesnytt Växjö NOTISER
Nöjesnytt Växjö TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Växjö DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Växjö SERIER