Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER Finnlines storsatsar på passagerartrafike
n mellan Sverige och Finland med två nya RoPax-fartyg Passagerartrafiken mellan Sverige och Finland får två nya RoPax-fartyg Finnlines två nya RoPaxfartyg i Superstarklassen sätts in på rutten Kapellskär–Långnäs– Naantali under hösten 2023. De nya fartygen är en del av rederiets investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro, som fokuserar på RoPax och RoRofartyg med den senaste spjutspetstekniken. AV PETER HÖÖK FOTO: FINNLINES De nya RoPax-fartygen ingår i Finnlines investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro, som omfattar både RoPax- och RoRo-fartyg, samtliga utrustade med spjutspetslösningar på hållbarhetsområdet. Tre nybyggda RoRo-fartyg är redan i trafik sedan sommaren 2022, och det första RoPax-fartyget sätts in på linjen Kapellskär–Långnäs–Naantali under hösten 2023. Finnlines nya RoPax-fartyg i Superstarklassen får namnen Finnsirius and Finncanopus efter de starkast lysande stjärnorna på natthimlen. De kommer att förbättra passagerarnas reseupplevelse avsevärt. Vart och ett 10 av fartygen rymmer 1100 passagerare, vilket är ungefär dubbelt så många som ryms i de fartyg som trafikerar rutten idag. Även lastkapaciteten ökas, från dagens strax över 4 000 lastmeter till 5 200 lastmeter. – Vår linje mellan Sverige och Finland är redan mycket populär hos våra kunder. Genom att öka kapaciteten för både gods och passagerare, samtidigt som vi förbättrar komforten för passagerarna, kan vi höja standarden på våra tjänster och stärka Finnlines position som den viktigaste leverantören av maritima tjänster mellan de båda länderna. När Superstar-färjorna sätts in på rutten, skapar vi skalfördelar DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2022