Dagens Transport & Logistik 1
Logistik & Transport 2022 Lars Persson, VP Sales
Customs EMEA, Descartes Systems Group. DESCARTES SYSTEMS GROUP är ett kanadensiskt teknikföretag som specialiserat sig på mjukvara för logistik- och tullhantering i försörjningskedjan. Med tullager kan man lagra oförtullade varor tills det är dags att sälja varan vidare. På så sätt slipper man betala dubbla tullavgifter vid både import samt export ut ur landet, utan det sker endast vid det slutgiltiga försäljningstillfället. – Genom att använda tullager förtullar man inte varan förrän den ska skickas vidare till kund eller till återförsäljare. Om man till exempel importerar varor från Asien som sedan ska vidare till Norge via Sverige vill man undvika att betala tullavgift för varorna två gånger, förklarar Lars Persson, Descartes, och tillägger: – Det är också ett sätt att skjuta upp betalningen och därmed minska kapitalbindningen. Ett tullager behöver dock inte vara något fysiskt lager: – Ett tullager kan vara i samma fysiska lager som de övriga lagerförda varorna. Man får se till att varorna som ligger på tullager behandlas på rätt sätt så att tulldeklaration skapas vid tidpunkten för försäljningen. Tullager är särskilt lämpat för företag som har stor vidareförsäljning av varor till länder utanför EU, exempelvis Norge eller Storbritannien. BOLLORÉ LOGISTICS är ett franskt logistikföretag som häromåret klev in på den svenska marknaden genom förvärvet av en majoritetsandel av Global Freight Solutions AB. – Genom förvärvet av G Solutions ligger vår strategi klar att vi ska börja driva verksamhet från Sverige med två kontor, ett i Göteborg och ett i Stockholm, berättade Laurent Pili, försäljnings- och utvecklingschef för Västeuropa på Bolloré Logistics. Bolloré Logistics är verksamma inom såväl sjö- som flyg- och vägtransporter, men Laurent Pili lyfte särskilt fram ”short sea”-transporter som ett bra sätt att minska CO2-utsläppen. Företaget har en bred portfölj med exponering mot branscher som papper, elektronik, rostfritt stål, bilindustri samt oljeindustrin bland annat. Som förstagångsbesökare på Logistik & Transport och Svenska Mässan var Laurent Pilis intryck färgat av andra liknade logistikmässor han varit på: – De brukar sällan ligga i centrum som här och de brukar antingen vara renodlade transport- eller logistikmässor, men här är allt samlat under samma tak. Och han levererade följande helhetsintryck: – Efter pandemin finns en verklig aptit på att träffas igen. Laurent Pili, Bolloré Logistics Mötesplatsen för dig inom trafi k och samhällsutveckling www.infrastrukturnyheter.se DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2022 31