Dagens Transport & Logistik 1
Instabox lyftes fram som exempel på det svenska l
ogtech-undret. FOTO: INSTABOX I fjol samlade logistikföretag in nära fem miljarder kronor i riskkapital och hittills i år handlar det om tre miljarder. Pengarna går främst till startupföretag inom digitalisering av logistikkedjan samt elektrifierade och autonoma fordon. Och det är inom vägtransporter som innovationskraften är som störst i Sverige, medan andra länder satsar på mer drönarteknik till exempel. Det menar Tom Andersson, utredare på Trafikanalys och en av talarna på Logistik & Transport. Enligt honom finns goda skäl att tala om ett verkligt svenskt logtech-under, eftersom stora sumDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2022 mor investeras i sektorn och dessutom är patentsidan stark i landet inom både logistik och fordonsteknik. Exportsuccé Företag som Instabox och Budbee, som byggt upp en egen paketinfrastruktur med egna terminaler, paketskåp och fordon, håller nu också på att bli en exportsuccé. Dels i övriga Norden, dels i Tyskland, Belgien och Nederländerna. Tom Andersson ser flera orsaker bakom logtech-framgångarna. Förutom det faktum att Sverige har en lång tradition av att ha många exportföretag pekar han på att det finns en lång ingenjörstradition i Sverige, vilken i kombination med platta företagsorganisationer verkar stimulera till innovationer och entreprenörskap. Men det kan finnas ytterligare förklaringar. Viktigt vara först Sverige är notoriskt känt för att vara ett land av så kallade ”early adopters”, snabba på att anamma nya trender och tekniker, och på Logistik & Transports seminarium om logtech lyftes det fram att det i Sverige är viktigt att vara först. – Vi gillar att vara först och det gör oss till ett bra innovationsland, föreslog någon. á 39