Dagens Transport & Logistik 1
Sveriges hamnar har en central roll i omställning
en mot ett hållbart transportsystem. Vinnova och RISE satsar nu på att samordna och mobilisera aktörer i en sektoröverskridande systemdemonstrator som ska stötta svensk hamnindustri att skapa framtidens konkurrenskraftiga, hållbara hamnar. AV PETER HÖÖK FOTO: GÖTEBORGS HAMN Hamnen är en transportnod där nära 90 procent av Sveriges import och export passerar. Rise stärker innovationsförmågan i svensk hamnindustri S 42 atsningen ska exempelvis möjliggöra hållbara energilösningar, sömlösa övergångar mellan olika transportslag och informationsdelning mellan transportaktörer. Hamnen är en transportnod där nära 90 procent av Sveriges import och export passerar. Både industri och samhälle är beroende av ett konkurrenskraftigt och hållbart import- och exportflöde. Samtidigt är dagens och morgondagens krav på ett hållbart transportsystem svåra att hantera för enskilda hamnar och enstaka aktörer i och runt hamnen. Vinnova och Rise vill skapa förutsättningar för ökad innovationsförmåga i svensk hamnindustri med en sektoröverskridande systemdemonstrator, där en bredd av aktörer från näringslivet, det offentliga och akademin kan samverka kring lösningar i verklig miljö. – Hamnar som transportnoder i världen är avgörande för både säkerhet och hållbar omställning. Att RISE tar rollen i att samordna och mobilisera aktörer kring en ambitiös målsättning och med ett systemperspektiv kan få stor betydelse för Sverige, och ligger helt i linje med Vinnovas strategi för hur vi tillsammans kan ta oss an stora samhällsutmaningar, säger Darja Isaksson, generaldirektör på Vinnova. – RISE driver innovation inom hela transportsystemet och att vi nu ytterligare stärker Sveriges förmåga i övergången från sjö till land är helt avgörande för att kunna driva en hållbar utveckling för samtliga hamnar i landet, säger Pia Sandvik, vd RISE. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2022