Dagens Transport & Logistik 1
A utomation är en nyckelhävstång för järnvägssekt
orn, med vilken vi kan göra godstransporter mer effektiva och tillgängliga, öka transportkapaciteten och optimera livscykelkostnaderna för operatörerna, förklarar Dr. Nicolas Lange, VD för Knorr-Bremse Rail Vehicle Systems. Automatiserad tågdrift erbjuder flera fördelar för godstransporter på järnväg. Bland annat förväntas mer effektivitet, kapacitet och prestanda med samtidiga energibesparingar och större punktlighet. Tågens punktlighet (beräknad ankomsttid) beror särskilt på en smidig, ekonomisk körstil för tågen, DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2022 som kan påverkas av många faktorer som spårförhållanden, topografi och trafikförhållanden. Dessutom finns tågspecifika parametrar som nyttolast, som även påverkar dragkraft och bromsprestanda. Intelligent interaktion främjar ATO för befintliga flottor Många av dessa faktorer övervakas fortfarande manuellt. Digitala och automatiserade funktioner kan dock avsevärt förbättra deras utvärdering och utnyttjande. Till exempel kan nya funktioner som använder sensorbaserade realtidsdata ge lokföraren intelligenta insikter och utveckla optimala körstrategier. Detta beror på det smarta samspelet mellan de två företagens expertis. Motverkar förestående brist på personal Särskilt med befintliga flottor kommer automatiserad tågdrift att ge en betydande avlastning i det vardagliga lokförararbetet och därmed bidra till att motverka den förestående bristen på personal inom bland annat järnvägsgodssektorn. Att nå klimatmålen till 2030 – dvs. en minskning av transportutsläppen med minst 18 procent (Europeiska kommissionen, 2020) - modernisering av godstransporter på järnväg är avgörande. n 51