Kollega 1
LOBBYSKOLA VÄLJ RÄTT FRÅGA Koncentrera dig på e
n fråga som inte är för komplicerad att argumentera för. Att mat på restaurang inte ska ha högre moms än mat i livsmedels affären är tillräckligt enkelt att begripa. Är frågan komplicerad, bryt ner den. TA FRAM EN RAPPORT Även om budskapet ska vara enkelt är det bra att göra en rapport med ett sken av vetenskap kring sig. Låt Sifo göra en enkätundersökning. GÖR RESEARCH Gå igenom riksdagsmotioner, uttalanden i riksdagen och medier samt partiernas olika program. Sammanställ sedan partiernas ställningstaganden i frågan. Fokusera på det positiva. Ta även reda på hur ungdomsförbund, kvinnoförbund, enskilda riksdagsledamöter, myndigheter och intresseorganisationer ställer sig i frågan. Kartläggningen ska identifi era partier och personer som bör kontaktas samt deras argument. PAKETERA BUDSKAPET ENKELT Mats Hulth, vd på hotell- och restaurangföretagarna (SHR), använde sig av bilden av två identiska köttbullar för att illustrera varför momsen på restauranger inte bör vara högre än i livsmedelsaffärer. Den räcker långt. LYFT FRAM ALLMÄNINTRESSET Lyft fram argument som visar att allmänheten vinner på er ståndpunkt. När SHR övergav argumentet att krogmomsen var orättvis och i stället hävdade att den dödade arbetstillfällen gick det bättre. Kom ihåg: beslutsfattare är känsliga för jobbfrågan. SAMARBETA MED INTRESSEGRUPPER Har man kommersiella motiv bör man skapa allianser med organisationer som stöder kraven. Det stärker trovärdigheten för budskapet. Läkemedelsbranschen försöker knyta till sig patientgrupper som kämpar för rätten till nya dyra läkemedel. FÅ POLITIKER ATT KÄNNA ATT DE GÖR NÅGOT VIKTIGT SHR:s drag att låta riksdagsledamöter prya på restaurang är briljant. Tre dagar då politikern får smaka på verkligheten och få förståelse för branschen. BEARBETA POLITIKER Bäst är att bli kompis med en politiker. Näst bäst är att träffas under avslappnade former. Lunch är bra, middag är bättre. Utnyttja det faktum att politiker ofta är långt hemifrån i veckorna och har tråkigt på kvällarna. När du bjuder politiker på middag, se till att sätta någon från den egna organisationen vid varje bord som kan styra in samtalet på ämnet. Annars börjar politikerna prata med varandra, om andra saker. En idé kan vara att bjuda in politiker från ett parti eller block åt gången. Då är de mindre på sin vakt och positionerar sig inte. OPINIONSBILDA I MEDIA Skriv nyhetsinriktade debattartiklar och insändare där ert budskap tydligt framgår. Skapa nyheter inom ert ämnesområde. Upprätta en lista över de journalister som bevakar ämnesområdet. Informera dem när något nytt framkommer inom er fråga. Använd lokala medier. De hugger lättare på debattmaterial än storstadspress, men når långt på orten. Skapa en lokal vinkel på budskapet och använd gärna lokala profi ler som budbärare. ORGANISERA FOLKKAMPANJER Folkrörelsekampanjer, namninsamlingar och aktioner är mumma. Stärker känslan av allmänintresse. Utnyttja sociala medier genom att skapa sidor och grupper på exempelvis Facebook. Anlita en bloggare som åtminstone utåt är fristående. Bloggaren kan komma med de där lite galna argumenten, som ändå funkar. I momskampanjen blev bloggaren Mats Eriksson utsedd till årets lobbyist. KÄLLA: SHR OCH WESTANDERS PR-HANDBOK 4-12 KOLLEGA 13 10 steg